Lees verder
Mathilde Maas Kuper is organisatieadviseur en helpt al vijftien jaar teams en organisaties succesvol veranderen door de vinger op de zere plek te leggen. Zij bouwt aan toekomstbestendige leiders die pijn kunnen zien, aangaan en doen. Als schrijver, ondernemer en spreker pleit zij voor een cultuur waarin we pijn op waarde schatten. Ze is de auteur van De verfrissende smaak van zure appels.
Meer over Mathilde Maas KuperDe verfrissende smaak van zure appels - Pijnmanagement: onmisbaar voor succesvol leiderschap
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789089655592Samenvatting
Ben jij klaar met pleisters plakken? Doekjes voor het bloeden? Wegkijken of juist alleen het positieve belichten? Ben jij toe aan echte oplossingen? Dan is dit jouw boek! Een boek voor leiders die willen werken met en aan de werkelijke oorzaak: verwaarloosde en slecht gemanagede pijn. Want incapabel pijnmanagement leidt tot ongewenste situaties in teams en organisaties. Bij je mensen: hardnekkige gedragspatronen, weerstand, psychologische onveiligheid of gebrek aan vertrouwen. In de organisatie: ondermijning van de besluitvaardigheid, het innovatievermogen en de veranderkracht. Door slecht pijnmanagement worden doelen en ambities niet gehaald.
Heb je het nooit zo bekeken? Ontdek dan in dit boek hoeveel invloed pijn heeft in jouw organisatie en hoe pijn het gedrag van mensen en daarmee de processen stuurt. Dit boek leert je hoe je pijn ombuigt van een kracht die jou en je mensen belemmert naar één die je kunt sturen in de richting van je doelen en ambities.
Je hoeft pijn niet leuk te gaan vinden, maar door er goed mee om te gaan los je knelpunten op, krijg je mensen in beweging en verbeter je de sfeer. Basisvoorwaarden voor succes!
- Ontdek hoe pijn jou en je organisatie stuurt.
- Leer pijn om te zetten in managementinformatie en gewenste resultaten.
- Versterk je besluitvaardigheid, innovatievermogen en veranderkracht.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Mathilde Maas Kuper
Inhoudsopgave
Inleiding 9
Deel 1
1 de spagaat van de manager 15
1.1 Wat is er veranderd in de werkcontext? 17
1.2 Hoe staat de spagaat succesvol leiderschap in de weg? 23
1.3 Hoe zou het zijn zonder pijn? 27
2 pijn: de olifant in de kamer 31
2.1 Wat is pijn? 32
2.2 Hoe gaan we in organisaties met pijn om? 40
2.3 Wat zijn de (ongewenste) gevolgen van pijn mijden? 46
3 schuren en verduren als succesvolle managementstrategie 51
3.1 Hoe start je met deze managementstrategie? 52
3.2 Wat doe je met alle emoties en gedrag die bij de pijn komen kijken? 56
3.3 Hoe gaan we effectief schuren en verduren? 62
4 door de zure appel heen bijten 69
4.1 Wat zijn de vijf stappen? 70
4.2 Wat is het wenkend perspectief? 76
4.3 Samenvatting methode 84
Deel 2
5 voorkom het frikandelmoment 88
5.1 Wat houdt observeren in? 89
5.2 Wat vraagt deze stap van je? 94
5.3 Hoe ga je met deze stap aan de slag? 100
6 de keizer loopt in zijn blootje 111
6.1 Wat houdt entameren in? 112
6.2 Wat vraagt deze stap van je? 118
6.3 Hoe ga je met deze stap aan de slag? 124
7 uit een gesloten oester haal je nooit een parel 133
7.1 Wat houdt ontrafelen in? 134
7.2 Wat vraagt deze stap van je? 138
7.3 Hoe ga je met deze stap aan de slag? 145
8 de bottleneck zit bovenin de fles 153
8.1 Wat houden regisseren en realiseren in? 154
8.2 Wat vragen deze stappen van je? 160
8.3 Hoe ga je met deze stappen aan de slag? 166
Tot slot: jij kunt dit! 173
Woord van dank 177
Over de auteur 179
Bronnen 181
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan