Eveline van Zeeland studeerde Psychologie en Algemene Economie, doceerde aan diverse opleidingen en was HRM-adviseur.
Meer over Eveline van ZeelandAan de slag met Design Thinking
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789090357737Samenvatting
Vaak wordt design thinking gebruikt als een methode om (onderzoeks-)projecten mee aan te vliegen. Het is echter veel meer dan dat: een manier van kijken naar de wereld. Als je op projectbasis met design thinking hebt gewerkt, zul je vanzelf bezield raken door de design thinking-mindset.
'Aan de slag met Design Thinking' is op en top praktisch. Nadat je in hoofdstuk 1 kennis hebt gemaakt met de design thinking-methode, ga je direct aan de slag. In de hoofdstukken 2 tot en met 6 doorloop je telkens een fase uit het design thinking-proces. In deze hoofdstukken vind je tal van tools en tips. In hoofdstuk 7 lees je hoe je jouw ontwerp kunt implementeren. Hoofdstuk 8 biedt je tips voor het schrijven van een rapportage over je project. Dit laatste hoofdstuk is bijzonder handig voor studenten die een scriptie schrijven.
Dit boek bevat alles wat je als (toekomstige) professional moet weten om zelfstandig een design thinking-project uit te voeren. Aan het eind van ieder hoofdstuk vind je opdrachten en een roadmap om aan de slag te gaan met een eigen ontwerp. Dit is zonder meer het meest praktische boek over design thinking dat je zult tegenkomen: van design thinking naar design doing!
Eveline van Zeeland is onderzoeker, ondernemer en auteur. Zij begeleidt studenten, professionals en organisaties in het gebruik van design thinking. In 'Aan de slag met Design Thinking' leert ze je niet alleen denken als een ontwerper, maar geeft ze ook een antwoord op al die vragen waarop ze het antwoord niet vond in andere boeken over design thinking.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 8
1 WAT IS DESIGN THINKING? 11
1.1 Waarom design thinking? 13
1.2 Het stappenplan 17
1.3 Design thinking-logica 20
1.4 De mindset 21
1.5 Het designteam 30
1.6 Bullet journal 33
1.7 Voordat je begint 37
1.8 Aan de slag 38
2 DE EMPATHIZE-FASE 43
2.1 Wat wil je te weten komen? 44
2.2 Toolbox 47
2.3 Context Map 51
2.4 Aan de slag 53
3 DE DEFINE-FASE 57
3.1 De 5 C’s 58
3.2 Design challenge 60
3.3 Designprincipes 62
3.4 Impact hebben met je ontwerp 64
3.5 Aan de slag 65
4 DE IDEATE-FASE 69
4.1 Inspiratievonken 70
4.2 Het creatieve proces 75
4.3 Toolbox 78
4.3.1 Dimensie Kijken: andere perspectieven kiezen 80
4.3.2 Dimensie Denken: andere ideeën verzamelen 84
4.3.3 Dimensie Doen: op een andere wijze tot een oplossing komen 89
4.3.4 Dimensie Voelen: intuïtief zijn zonder je blind te staren op een onderbuikgevoel 95
4.3.5 Keuze van technieken 101
4.4 Aan de slag 102
5 DE PROTOTYPEFASE 107
5.1 Basisgedachten voordat je met prototyping begint 108
5.2 Prototyping is iteratief 110
5.3 Soorten prototypes 112
5.4 Prototyping op basis van een framework 115
5.5 Aan de slag 117
6 DE TESTFASE 123
6.1 Van onderbuik naar onderzoek: testcriteria 124
6.2 Soorten testen 126
6.3 Regel van vijf 128
6.4 Indicaties en contra-indicaties 129
6.5 Na de test 132
6.6 Aan de slag 133
7 IMPLEMENTATIE 137
7.1 Impact Canvas 138
7.2 Je doel bereiken 142
7.3 Anderen meekrijgen met jouw verhaal 144
7.4 Als je alles hebt wat je verlangt 146
7.5 Een ethische noot 147
7.6 Aan de slag 149
8 RAPPORTAGE 153
8.1 Opbouw van de rapportage 154
8.2 CIMO-logica 157
8.3 Storytelling 159
8.4 Maak het visueel 162
8.5 Wetenschappelijke rapportage 164
8.6 Aan de slag 166
Slotwoord 170
Bronnen 171
Illustratieverantwoording 174
Index 175
Over de auteur 176
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan