De functioneel beheerder en BiSL
Best practices voor het uitvoerend niveau van BiSL
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789401800051Samenvatting
Business informatiemanagement krijgt de laatste jaren meer en meer de erkenning die het verdient. Want als gevolg van de automatisering van veel processen in organisaties, hebben deze steeds vaker behoefte aan een schakel tussen de gebruikerskant (iedereen in de organisatie die belanghebbende is bij de informatievoorziening) en de technische kant (de aanbieders van IT-services en -producten). Die schakel is business informatiemanagement.
Dit boek laat zien wat daar allemaal bij komt kijken. De auteurs beschrijven de rol van de business informatiemanager op operationeel niveau, veelal 'functioneel beheerder' genoemd, en zijn relatie tot de overige rollen binnen business informatiemanagement, IT-servicemanagement (ITIL) en applicatiemanagement (ASL). Ze lichten uitgebreid de processen toe waar de functioneel beheerder bij betrokken is. Daarbij maken ze gebruik van het BiSL-framework, waarin de processen voor business informatiemanagement zijn beschreven.
In aanvulling op BiSL is in dit boek een aantal modellen en technieken opgenomen, waarmee de functioneel beheerder zijn of haar voordeel kan doen. Veel handige checklists bieden hulp bij het inrichten van de BiSL-processen en kunnen gebruikt worden om best practices concreet te maken. Verder is aan het eind van ieder hoofdstuk is een aantal meerkeuzevragen opgenomen, voor degenen die dit boek gebruiken als voorbereiding op het examen BiSL Foundation van APMG ofwel het examen Business Information Management with reference to BiSL van EXIN.
Kortom, een boek voor functioneel beheerders, voor iedereen die betrokken is bij de uitvoering van business informatiemanagement binnen organisaties en voor degenen die een leidinggevende rol hebben binnen business informatiemanagement.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Inhoudsopgave
1. Business informatiemanagement en de organisatie
2. Drie frameworks
Deel 2 Business-Informatiemanagement, het hoe
3. Ondersteunen van het gebruik
4. Vernieuwen van de informatievoorziening
Deel 3 Functioneel beheer, best practices
5. Technieken
6. Checklists
Bijlage A: Literatuur
Bijlage B: Antwoorden meerkeuzevragen
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan