Lees verder
Hester Macrander, internationaal gecertificeerd trainer in Verbindende Communicatie. Voormalig cabaretier, columnist, dagvoorzitter. Ze geef trainingen op persoonlijk en professioneel vlak. Verzorgt mediations en leidt mediators op. Ook leidt ze nieuwe trainers op. Over Verbindende Communicatie geeft ze graag theaterlezingen.
Fotografie: Ans Dekkers
Meer over Hester MacranderVerbindend communiceren, hoe dan?
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789462724082Samenvatting
Conflicten kosten waardevolle energie. Ondanks goede intenties kan contact ontaarden in oeverloos gedoe. Hoe kom je constructief voor jezelf op, zodat de kans dat je gehoord wordt groot is? Hoe maak je verbinding, zelfs als je de boodschap van de ander eigenlijk niet wilt horen? Hoe voorkom je conflicten zonder jezelf weg te cijferen? Hoe dan?
Verbindend communiceren is werken aan een levenshouding waarin je besloten hebt te stoppen met negatief gedrag naar jezelf of anderen, om bij te dragen aan een mooier leven, vanuit wezenlijke inzichten. Het is veel meer dan communicatie: het is een rijke filosofie, met een eenvoudig model en heldere handvatten. Vanuit de verbinding met jezelf kun je helder zijn over wat er in je omgaat en vanuit nieuwsgierigheid naar de ander(en) kun je vormgeven aan wat voor ieder goed is. Van ik, naar jij, naar wij: het gaat om het creëren van een omgeving waarin iedereen tot bloei komt.
Dit boek beschrijft de achtergrond en het model van Verbindende Communicatie, hoe je creatief met de technieken om kunt gaan, kunt koppelen aan andere methoden, en hoe je dit toepast in levenskunst, thuis en op het werk. Een boek voor trainers, opleiders, HR-medewerkers, bemiddelaars, leidinggevenden, opvoeders, docenten, partners en anderen: voor alle geïnteresseerden in diverse functies en rollen, die niet meer in energievretende conflicten terecht willen komen, of er sneller uit willen raken. Voor ieder die eraan bij wil dragen dat we ontspannen samenwerken en -leven.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Hester Macrander
Inhoudsopgave
1.1 Veel meer dan communicatie 10
1.2 Empathie als wondermiddel 14
1.3 Behoeftenbotsingen 17
1.4 Grip op gedoe 21
1.5 Essenties 26
2 SPELEN MET HET MODEL 29
2.1 Het model en zelfverbinding 29
2.2 De behoeften als kern 40
2.3 Het nut van gevoelens 45
2.4 Koppeling gevoelens en behoeften 51
2.5 Meer wegen naar Rome 57
2.6 De waarde van oordelen 60
2.7 Triggers opvangen 68
2.8 Spelen met het model: eerlijk uiten 77
2.9 Spelen met empathisch luisteren 88
3 PERSOONLIJKE UITDAGINGEN 101
3.1 Omgaan met jezelf 102
3.2 Omgaan met tegenslag 107
3.3 Omgaan met ‘lastige’ mensen 112
3.4 Omgaan met boosheid 115
3.5 Omgaan met weerstand 121
3.6 Omgaan met grenzen 129
3.7 Omgaan met er (niet) bij horen 138
3.8 Omgaan met verlies 147
3.9 Omgaan met conflict 151
3.10 Omgaan met botsende behoeften 165
3.11 Conflictbemiddeling 172
4 SOCIAAL CEMENT IN ORGANISATIES 187
4.1 Een lerende cultuur 188
4.2 Verbinding met andere methoden 192
4.3 De dynamiek doorzien 200
4.4 De dynamiek beïnvloeden 210
4.5 Verbindend leidinggeven 216
4.6 Teams en de onderstroom 226
4.7 Verbindend terugkoppelen – feedback 234
4.8 Gespreksvaardigheden professionals 242
5 EEN NIEUWE MORAAL? 259
DANKWOORD 267
LITERATUUR 269
OVER DE AUTEUR EN DE ILLUSTRATOR 271
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan