Drs. Urjan Claassen RA RE CIA is verbonden als vennoot aan Clascon (www.clascon.nl). Daarnaast is hij universitair docent Advanced Auditing aan de Nyenrode Business Universiteit.
Meer over Urjan ClaassenDe toekomst van particulier advies
Gedegen en betaalbaar adviseren van klein zakelijke en particuliere relaties
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789462760943Samenvatting
Met 'De toekomst van particulier advies' biedt Urjan Claassen een oplossing voor het tanende verdienmodel van adviseurs en financieel dienstverleners, onder meer als gevolg van de digitale revolutie, prijsdruk door overcapaciteit, toename van het aantal zzp'ers en het provisieverbod.
Dit boek biedt concrete handvatten voor het inrichten van een toekomstbestendige adviespraktijk die rekening houdt met de behoeftes én financiële mogelijkheden van klanten. Hierbij gaat hij ook in op belangrijke maatschappelijke trends en uitdagingen zoals de noodzakelijke toenemende zelfredzaamheid van burgers. Hierdoor neemt de behoefte aan deskundige ondersteuning toe. Echter, het kostenplaatje van professioneel advies vormt steeds vaker een barrière voor veel mensen waardoor advies onbereikbaar wordt. Dit probleem heet 'de advieskloof' en vormt, tezamen met het ontwikkelen van nieuwe en duurzame verdienmodellen, één van de grootste uitdagingen voor de sector.
Om deze uitdaging succesvol te kunnen aangaan, worden in dit boek diverse relevante aandachtsgebieden behandeld die nodig zijn voor het inrichten en besturen van een modern adviesbedrijf.
'De financiële crisis en de structurele veranderingen in de economie hebben ervoor gezorgd dat veel huishoudens er in inkomen op achteruit zijn gegaan. Dit boek laat de vele keuzemogelijkheden zien die een adviseur heeft om zijn klanten te helpen. Op een wijze die zowel de klant als de financieel adviseur zelf past.' - Marcel Warnaar – senior wetenschappelijk medewerker NIBUD
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Urjan Claassen
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I De markt:
Waarom moet advisering goedkoper en beter?
1 Het maatschappelijk probleem
1.1 Ontstaan van financiële problemen
1.2 Oorzaken financiële problemen
1.3 Voortekenen
1.4 Wanneer kan financieel advies helpen?
1.5 Betalen voor advies
1.6 De advieskloof
1.7 Samenvatting
Deel II De klant:
Hoe kijken we naar (de behoeft en van) de klant?
2 Leefsituatie en life events
2.1 Hoe bereiken we de klant?
2.2 Wat is dierbaar? De leefsituatie van de klant
2.3 Life events
2.4 Gebeurtenissen met oorzaken en gevolgen
2.5 Incasseringsvermogen en tolerantiegrenzen
2.6 Invulling van het advies
2.7 Samenvatting
3 De toekomst van de klant
3.1 Maatschappelijke trends
3.2 Impact op de leefsituatie en toekomstige adviesbehoeften
3.3 Impact op het maatschappelijk probleem advieskloof
3.4 Samenvatting
Deel III Het adviesproces:
Hoe organiseren we het adviesproces?
4 De adviseur als huisarts
4.1 De adviseur en zijn praktijk
4.2 De rol van de adviseur als huisarts
4.3 Instroom en behandeling hulpvragen
4.4 Taakverdeling binnen het adviesbedrijf
4.5 Distributie hulpvragen, bedieningsconcepten en het dichten van de advieskloof
4.6 ‘Top of mind’ bij de klant
4.7 Samenwerking met specialisten
4.8 Praktijkmanagement
4.9 Samenvatting
5 Bedieningsconcepten
5.1 Soorten bedieningsconcepten
5.2 Aandachtspunten voor het gebruik van bedieningsconcepten
5.3 Digitaal aanbod van content
5.4 Ontwerp van webportalen
5.5 Samenvatting
6 Het adviesproces voor ‘diepteadvies’
6.1 Multidisciplinair adviseren
6.2 Bouwsteen 1: Hulpvraag klant
6.3 Bouwsteen 2: Multidisciplinair advies klant
6.4 Bouwsteen 3: Adviesbehoeften klantengroepen
6.5 Bouwsteen 4: Organisatie adviespraktijk
6.6 Professioneel adviseren
6.7 Samenvatting
Deel IV Het adviesbedrijf:
Hoe positioneren en organiseren we het adviesbedrijf?
7 De toekomst van het adviesbedrijf
7.1 Het bedrijfsmodel
7.2 Impact maatschappelijke trends op het bedrijfsmodel
7.3 Samenvatting
8 Strategische positionering en inrichting
8.1 Wat wil de klant
8.2 Drie waardedisciplines
8.3 Kies uw route
8.4 De inrichting van het bedrijfsmodel
8.5 De eff ecten van maatschappelijke trends op het bedrijfsmodel
8.6 Creatie van de klantcultus
8.7 De leiderspositie handhaven
8.8 Samenvatting
9 Klachten, claims en juridische procedures
9.1 Omgaan met klachten
9.2 Klachten en tuchtrecht specialisten
9.3 Civiel recht
9.4 Strafrecht
9.5 Samenvatting
Literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan