Je kunt pas echt een mening geven over hoe het dagelijks werken in Duitsland functioneert, als je ook daadwerkelijk dagelijks om acht uur ’s ochtends aanwezig bent geweest in een Duits bedrijf.
Meer over de auteursStarten in Duitsland
Vermijd de grootste valkuilen bij de entree op de Duitse markt
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789490085605Samenvatting
De motor van de Duitse economie blijft stabiel doordraaien. Het geheim? Vertrouwen, goede voorbereiding, transparantie en doorzettingsvermogen. Allemaal eigenschappen die de Nederlander heeft. Toch benutten wij de mogelijkheden die Duitsland ons biedt niet volledig.
Een markt van 81 miljoen consumenten ligt letterlijk om de hoek. En wie in Duitsland actief is, heeft de ultieme vuurdoop doorstaan om wereldwijd actief te zijn. Duitsland-experts Jan W. Temmink en Jolanda Luimes brengen de valkuilen bij het starten van je bedrijf in Duitsland helder in kaart.
Denk aan de ideale entreestrategie, het omgaan met cultuurverschillen, de financieel-juridische aspecten en online marketing. Het boek gaat in op een aantal voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. 'Starten in Duitsland' laat zien welke kansen Nederlandse ondernemers niet moeten laten liggen. Vooral een planmatige voorbereiding is de sleutel tot succes.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jolanda Luimes
Inhoudsopgave
-Wat is dé gouden tip voor het starten van mijn business in Duitsland?
-Hoe licht een Duits bedrijf jouw bedrijf door?
-Hoe moet je je eigen bedrijf voorbereiden op de expansie naar Duitsland?
-De vestigingsplaats is meer dan een keus voor afstand of doelgroep
-Verborgen verkoopkracht bij de Duitse overheid
-Waarom zou ik expanderen naar Duitsland en niet naar Frankrijk of Scandinavië?
-Een strategische alliantie: samen over de grens
-Starten via een bedrijfsovername, waarom is dat strategisch slim?
-Waak voor verkeerde Hollandse zuinigheid
Internet
-Welke rol speelt internet bij het grensoverschrijdend zakendoen?
-YouTube: een persoonlijke manier om veel mensen te bereiken
-Wat vindt een Duitse klant belangrijk wanneer hij via internet koopt?
-LinkedIn is in Nederland populair. Is dat in Duitsland ook het geval?
-Google AdWords inzetten kan flink in de papieren lopen. Hoe voorkom je dat?
-De opmars van Facebook en Twitter binnen bedrijven
-Privacy en bescherming
Verkopen
-Een eigen Duitse vestiging: meteen doen of pas na verloop van tijd?
-Hoe ziet het ideale verkoopgesprek eruit?
-De afronding: het tekenen van het contract
-Hoe belangrijk is een lage prijs bij het zakendoen met Duitsland?
-Een Powerpoint-presentatie verstevigt je eerste indruk
-De uitdraai van mijn algemene voorwaarden
-Hoe neemt de directie van een Duits bedrijf een besluit?
Cultuur
-Is het gebruik van titels echt zo belangrijk in Duitsland?
-Waar ligt de oorsprong van dat strakke Duitse, rigide zakendoen en de lossere mentaliteit van de Nederlander?
-Mag je overschakelen op het Engels als voertaal?
-Welke rol spelen je schoenen op een zakelijke Duitse afspraak?
-Tutoyeren is not done. Is dat nog steeds zo in Duitsland?
-In Duitsland is je auto een communicatiemiddel. Hoezo?
-Wat moet je doen als je geen tijd hebt om je gesprek goed genoeg voor te bereiden?
-Waarom is het zo belangrijk om afspraken altijd vast te leggen? Hoe ver ga je daarin?
-Hoe kun je een Duits bedrijf het best binnenkomen?
Juridisch en Financieel
-Hoe ga je verstandig om met Duitse wanbetalers?
-Insolvenzanfechtung: een risico binnen het Duitse faillissementsrecht
-Hoe kun je de fiscale risico’s zo klein mogelijk houden?
-Ik wil naar Duitsland. Moet ik aankloppen bij een Nederlandse of een Duitse bank?
-Dossiervorming. Wat is dat en waarom is het zo belangrijk?
-Kun je aanspraak maken op bepaalde subsidies bij ondernemen over de grens?
Checklist
-Een uitgebreide checklist bij starten in Duitsland
Praktijkcase
-Philippe Vorst, oprichter en eigenaar van pizzaketen New York Pizza over expansie in Duitsland
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan