
Lees verder
Stefan van der Stigchel is hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de afdeling Experimentele Psychologie van de Universiteit Utrecht. Ook is hij hoofdonderzoeker van de onderzoeksgroep AttentionLab. Hij is is auteur van de boeken Zo werkt aandacht, Concentratie en Grip op je aandacht. Zijn werk werd in vele landen vertaald en in het Engels uitgegeven door MIT Press.
Meer over Stefan van der StigchelReclameborden, websitebanners, wegwijzers, sponsorshirts, etalages, Facebook-meldingen en verkeerslichten: onze ogen worden elke dag gebombardeerd met visuele informatie. Maar wat bepaalt wat ons opvalt en wat niet?
In 'Zo werkt aandacht' vertelt Stefan van der Stigchel hoe we informatie verwerken, waarom onze ogen meer zien dan we verwerken en wat voor gevolgen dit heeft voor ons dagelijks leven. Hij beschrijft de verschillende technieken waarmee je aandacht kunt sturen en hoe aandachtsarchitecten (denk aan reclamemakers, ontwerpers van vliegvelden en websitebouwers) die inzetten in ons voor- en nadeel. Ook beantwoordt hij praktische vragen zoals: Waarom moet je niet te vaak je snelheid checken tijdens het autorijden? Hoe doorzoek je een website het snelst? Waarom zijn sommige reclameborden onmogelijk om te negeren? En wat als het misgaat: welke gevolgen heeft een hersenbeschadiging voor aandacht?
Dit boek is voor iedereen die interesse heeft in hoe zijn eigen aandacht werkt én hoe je die van anderen kunt beïnvloeden. Het geeft inzicht in de werking van het brein en opent je de ogen voor een belangrijk aspect van ons bestaan: aandacht bepaalt immers wat je wel en niet van de wereld om je heen meekrijgt.
aandacht visuele waarneming brein selectieve aandacht psychologie aandachtsarchitecten aandachtsblindheid informatieverwerking visuele illusie opvallendheid oogbewegingen afleiding neuropsychologie cognitieve psychologie communicatie zintuiglijke waarneming bindingsprobleem priming neglect perceptie evolutionaire psychologie verkeerspsychologie illusie van een rijke visuele wereld pop-out effect verwachtingen inattentional blindness informatie-overload reflexieve aandacht crowding veranderingsblindheid
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books