Jos Gielkens werkt al sinds 1984 in de automatiseringsbranche. In die tijd heeft hij professioneel nogal wat theorieën, methodieken, modellen en frameworks bestudeerd, en gaandeweg zag hij de nadelen van de verschillende benaderingen.
Meer over Jos GielkensService management
In vier stappen van methode naar meerwaarde
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789492221360Samenvatting
Service Management heeft betrekking op de toegevoegde waarde van de dienstverlening voor de klant, maar er bestaat géén eenduidige definitie van Service Management c.q. dienstverlening. Of u dienstverlener bent of klant: voor alle betrokken partijen is het essentieel dat dezelfde SMART-definitie van dienstverlening wordt gehanteerd.
In dit boek over dienstverlening bespreekt Jos Gielkens de voorwaarden voor succesvolle, expliciete afspraken omtrent de dienstverlening, optimale inrichting van de serviceorganisatie, borging van kwaliteit en het minimaliseren van ‘het gat’ tussen klantverwachtingen en de KPI’s van de leverancier. Middels eenduidige, transparante definities en met de juiste SMART kengetallen, wordt de tevredenheid van de klant aanzienlijk verbeterd zonder ingrijpende investeringen! Aan de hand van vier eenvoudige en pragmatische processtappen wordt alle betrokken partijen duidelijk gemaakt hoe Service Management kan worden geïmplementeerd naar tevredenheid van alle betrokkenen!
In tegenstelling tot de vele boeken over methoden en methodieken, frameworks en best practices, betreft het hier geen theoretisch of wetenschappelijke beschouwing, maar een empirische benadering die in de praktijk al vele jaren zijn succes heeft bewezen. De ervaring leert, dat door de eenvoud en eenduidigheid deze aanpak binnen iedere organisatie succesvol kan worden geïmplementeerd.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jos Gielkens
Inhoudsopgave
Uitgangspunten
- IT Service Management of Service Management?
- Methoden en technieken, modellen en frameworks, of best practices?
- ITIL?
- Business IT Alignment (BITA)?
Structuur van het boek
Service Management
- Inleiding
- Gevolgen voor Service Management
- Toegevoegde waarde
De 4-stappenaanpak
- Strategische aandachtspunten
- Tactische aandachtspunten
- Operationele aandachtspunten
- Perfectioneren!
- Toepassen
De 4-stappenaanpak in de praktijk
- Casus brandweer
- Strategische aandachtspunten
- Tactische aandachtspunten
- Operationele aandachtspunten
- Perfectioneren!
- Casus verzekeringsmaatschappij
- Strategische aandachtspunten
- Tactische aandachtspunten
- Operationele aandachtspunten
- Perfectioneren!
- Casus gemeente
- Strategische aandachtspunten
- Tactische aandachtspunten
- Operationele aandachtspunten
- Perfectioneren!
- Casus gezondheidszorgorganisatie
- Strategische aandachtspunten
- Tactische aandachtspunten
- Operationele aandachtspunten
- perfectioneren!
- Casus telecomorganisatie
- Strategische aandachtspunten
- Tactische aandachtspunten
- Operationele aandachtspunten
- Perfectioneren!
Conclusies
- Inleiding
- Geïntegreerde conclusies
- Vergelijking met de grootste gemene deler
- De 4-stappenaanpak verantwoord
Bijlage 1: Overeenkomsten met bestaande methoden
- De klassieke organisatiekunde
- Business IT Alignmen
- Functioneel beheer / BiSL
- Applicatiebeheer / ASL
- Infrastructuurmanagement en ITIL
- ISO/IEC 20000 en ITSM
Dankwoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan