Persoonsgestuurde toekomstplannning in het onderwijs
Paperback NL 1e druk 9789492398796Samenvatting
Jongeren verlangen naar onderwijs dat hen helpt en ondersteunt om hun weg te vinden in een superdiverse
en supercomplexe wereld. Niet in een verre toekomst, maar hier en nu. Daarvoor zijn kennis
en vaardigheden nodig. Maar zeker ook inzicht krijgen in en omgaan met wie je bent en hoe je wilt
zijn. Hoe je je laat zien aan anderen en hoe je met hen relaties opbouwt. Hoe je samen met hen kan
werken aan een toekomst die bij je past en waarvoor je wilt gaan. Met vallen en opstaan. Niet alleen
met leeftijdgenoten en medeleerlingen, maar ook met de volwassenen die je ontmoet: je ouders,
verzorgers en voor jou belangrijke mensen in je omgeving, maar ook de docenten bij wie je in de klas zit
en de mentoren en begeleiders die er voor jou willen zijn. Een uitdagend leerproces, niet alleen voor de
jongeren zelf, maar ook voor de mensen om hen heen.
Persoonsgestuurde ToekomstPlanning in het onderwijs biedt hier een gedegen theoretische onderbouwing
en praktische handvatten voor. Een diversiteit aan werkvormen helpt onderwijsprofessionals
een eigen weg te vinden om dit leerproces te ondersteunen. Om jongeren te helpen hun stem te laten
horen en steeds beter regie te nemen bij alle beslissingen die op hen afkomen. Beslissingen die nodig
zijn om een voor hen goed leven te kunnen leiden, passend bij hun wensen, verlangens, ambities en
talenten. Maar die ook rekening houden met de mensen om hen heen, de belemmeringen die er soms
zijn en het appel dat de samenleving op hen doet.
Dit boek is samen met jongeren gemaakt. Hun stem is ook terug te vinden in de voorbeelden en casusbeschrijvingen.
Het hoorrecht is immers de kern van Persoonsgestuurde ToekomstPlanning en een
richtingwijzer voor inclusief onderwijs.
OVER DE AUTEURS
Marijke Welten werkte tientallen jaren als docent en projectleider in het v(s)o. Zij is eigenaar van
Hordes en Klasdraf. Expertisepunt Persoonsgestuurde ToekomstPlanning in Onderwijs en is ook
werkzaam als docent aan Hogeschool Utrecht.
Hans Schuman was werkzaam in het voortgezet speciaal onderwijs, lector interdisciplinair samenwerken
bij Fontys en hogeschoolhoofddocent bij Hogeschool Utrecht. Kernthema’s in zijn werk zijn
diversiteit, inclusie, interprofessioneel samenwerken en het hoorrecht voor kinderen en jongeren.
Specificaties
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan