Lees verder
Berith Spoelstra is zelfstandig consultant in klantbehoud met ruim achttien jaar ervaring als retentiespecialist bij vooraanstaande bedrijven (Essent, E.ON, VodafoneZiggo). Sinds Berith in 2022 besloot voor zichzelf te beginnen, heeft ze zich snel opgewerkt tot een toonaangevende autoriteit op het gebied van klantbehoud. In 2023 is ze uitgeroepen tot starter van het jaar door ZZP-Nederland.
Meer over Berith SpoelstraDraaideurklanten
Hoe je tactieken slim inzet om klantverlies te minimaliseren
Gebonden Nederlands 2024 1e druk 9789493355460Samenvatting
Klantverlies is onvermijdelijk in elk bedrijf, maar hoe een organisatie ermee omgaat, kan een groot verschil maken. Verliest jouw organisatie ook klanten en wil je weten wat je kan doen om dit te voorkomen? Dan is dit boek een must voor jouw boekenkast.
Berith maakt het ogenschijnlijke lastige onderwerp van retentiemanagement bespreekbaar. Dit boek is niet theoretisch maar juist heel praktisch. Aan de hand van herkenbare situaties en voorbeelden van zowel organisaties als klanten laat ze zien wat je kan doen om klanten te behouden en klantverlies te minimaliseren.
De twintig hoofdstukken in dit boek nemen je stap voor stap mee in de wereld van klantverliespreventie. Je krijgt antwoorden op vragen zoals:
- Hoe belangrijk is klantbehoud?
- Hoe gevaarlijk kan kantverlies zijn?
- Hoe kom je achter de werkelijke opzegreden?
- Hoe kan je klantverlies voorspellen?
- Hoe maak je van vertrekkende klanten ambassadeurs?
De opdrachten en oefeningen zorgen ervoor dat je meteen aan de slag kunt. Ontdek ook de extra’s in de boekbonus, zoals worksheets en handige formats.
"Een must-read voor elke ondernemer of commercieel leidinggevende (ook verkoop!) die de waarde van bestaande klanten wil maximaliseren en een blijvende impact wil creëren." - Tim Heinen, Commercial Director Benelux, Trusted Shops
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Berith Spoelstra
Inhoudsopgave
Inleiding 13
Retentie 17
1. Hoe kom ik achter de betekenis van retentie? 18
2. Hoe gevaarlijk kan klantverlies zijn? 23
3. Hoe kan je klantbehoud en klantverlies meten? 27
4. Hoe herken je belemmeringen? 36
5. Hoe zorg je voor de juiste mindset? 39
Vasthouden van je klant 45
6. Hoe zorg je ervoor dat klanten langer blijven? 46
7. Hoe zet ik dat stapje extra? 54
8. Hoe bedank je een klant? 60
9. Hoe laat je je team om je klant geven? 65
10. Hoe weet je of de huidige klanten nog bij je bedrijf passen? 69
Tegenhouden van klantverlies 75
11. Hoe kan je voorspellen dat een klant gaat vertrekken? 76
12. Hoe kom je achter de werkelijke opzegreden? 84
13. Hoe kan ik weten wanneer een klant gaat vertrekken? 90
14. Hoe kan je het beste omgaan met een boze klant die wil opzeggen?98
15. Hoe overtuig je een klant om te blijven? 103
Afscheid nemen en terugkeren 109
16. Hoe neem je afscheid van klanten? 110
17. Hoe maak je van vertrekkende klanten ambassadeurs? 116
18. Hoe trek je meer klanten aan op basis van inzichten van je vertrekkende klant? 121
19. Hoe zorg je ervoor dat ex-klanten terugkeren? 128
20. Hoe zorg ik voor structurele verbetering? 134
De volgende stap 139
Woordenlijst 141
Over de auteur 143
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan