Juryvoorzitter Hans Molenaar: ‘Het is opvallend dat ieder jaar onze marketingboeken een soort van centraal thema hebben. Dit jaar hebben de marketinguitgaven vooral het thema innovatie en transformatie. Een enkele zelfs met een link naar corona. Het winnende boek De strategie van de Kreeft is wat ons betreft het beste marketingboek dat marketeers bij het maken van hun marketingstrategie waarbij vernieuwing een belangrijk onderdeel is, kan helpen. De auteurs omschrijven waarom veel vernieuwings- en veranderingstrajecten vastlopen, hoe je dit gegeven doorbreekt en hoe je dan stapsgewijs aan een ware vernieuwing in je organisatie bouwt.’
In het boek gebruiken de auteurs de kreeft als metafoor om het proces van strategie en veranderingen in organisaties te duiden. Een metafoor die de lezer volgend de jury op een geslaagde en verhalende wijze bij de hand neemt bij het realiseren van echte vernieuwing.
De auteurs willen bijbrengen dat je pas écht kunt veranderen en vernieuwen als je ongemak durft te omarmen, het vernieuwingsproces apart organiseert en durft te kannibaliseren. Zoals een kreeft zijn pantser afwerpt om te groeien.
Genomineerden
Dit waren de negen genomineerden: Act Human (Karel Demeester, Sarah Steenhaut, Jan Callebaut), Bouw een succesvolle online marktplaats (Wout Withagen, Joost Gielen), Business Model Shifts (Patrick van der Pijl), De strategie van de kreeft (Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout), Impact door Innovatie (Annelies Huisingh), Marktonderzoekdesign (Iris van Hest), Uit het transformatiemoeras (Menno Lanting), Why winners give it all (Ed Stibbe) en Zoonotic (Carole Lamarque).
Winnend studieboek
Marktonderzoekdesign, geschreven door docent Marktonderzoek & Marketing Iris van Hest, wint de prijs voor Beste Marketing Studieboek. Het biedt een nagenoeg compleet overzicht van hoe een marktonderzoeksproces er anno 2021 uit moet zien. Iris beschrijft stapsgewijs hoe marketeers op een gestructureerde, creatieve en logische manier marktonderzoek kunnen ontwerpen. De jury roemt het boek om de structuur en heldere opzet en is voor elke zichzelf respecterende marketeer een belangrijk naslagwerk om periodiek na te slaan, zo stelt de jury.
Over de PIM Marketing Literatuur Prijs
De PIM Marketing Literatuur Prijs is een aanmoediging voor auteurs uit het Nederlandse taalgebied om hun visie en expertise aangaande marketing in de breedste zin van het woord aan het papier toe te vertrouwen. Daardoor stellen de auteurs marketeers in staat om nog beter in hun vak te worden. De jaarlijkse award werd in 2003 voor het eerst werd uitgereikt door PIM. De deskundige jury let op het innovatieve gehalte van de gepresenteerde visie, de mogelijke impact daarvan en de toepasbaarheid voor de lezer.
Over Karin de Zwaan
Karin werkt als marketeer bij Managementboek.