Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

100 jaar Harvard Business Review

In 2022 vierde Harvard Review , nu bekend als de Harvard Business Review, zijn eeuwfeest. Voor managementontwikkeling was en is het door de jaren heen een onontkoombaar blad.

Bertrand Weegenaar | 17 maart 2023 | 1-2 minuten leestijd

In de afgelopen 100 jaar zijn er duizenden ideeën en doorbraaktheorieën verschenen die het vakgebied van bedrijfskunde en management wezenlijk hebben beïnvloed. Om haar grote helden te eren verscheen HBR at 100, met de 100 meest invloedrijke artikelen.

Ik noem er enkele:

Michael E. Porter over ‘competitive strategy’,

Clayton M. Christensen over ‘disruptieve innovatie’,

Daniel Goleman over ‘emotionele intelligentie’,

Robert B. Cialdini over ‘de wetenschap van overtuiging’,

W. Chan Kim en Renée Mauborgne over ‘blauwe oceaan strategie’ en de oervader van management Peter F. Drucker schreef over ‘zelfmanagement’.

De zachte kant

De laatste jaren zie je in het magazine een trend van de harde kant van management naar de zachte kant. Inclusiviteit, diversiteit, andere managementvormen bij hybride werken. Recente titels zijn bijvoorbeeld Thriving in a male dominated workplace en Smarter Collaboration A new approach to Breaking down Barriers and Transforming work

Gala Celebration

Om dit feestje te vieren organiseerde HBR’s uitgever Harvard Business Review deze maand een Gala Celebration rond haar grootste sterren. Michael Porter werd onderscheiden voor zijn uitgebreide decennia lange onderzoek en publicaties. Wie is er niet groot gebracht met waardenketens, vijfkrachtenmodel en competitieve strategie? Meer lezen: The Essential Guide to Michael Porter.

Ook Insead professoren W. Chan Kim en Renée Mauborgne ontvingen een award voor hun bijdrage aan de ontwikkeling van strategisch denken voor hun blauwe oceaan strategie. Meer lezen: De blauwe oceaanDit werk staat in menig land al meer dan een decennium op nummer 1.

Wijlen Clay Clayton Christensen ontving een award voor zijn werk rondom disruptieve innovatie. Naast het uitwerken van deze theorie, gestoeld op praktijk en onderzoek, heeft Christensen zijn disruptieve innovatie ook uitgewerkt voor gebieden als gezondheidszorg en onderwijs. Meer lezen: Het innovatie dilemma.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden