Hoe kan het dat werkzoekenden bij de ene organisatie in de rij staan om er te mogen werken, terwijl de andere organisatie met alle wil van de wereld de vacatures niet gevuld krijgt?
Hoe aantrekkelijk jij bent als werkgever, heb je zelf in de hand. We hebben met zijn allen geen wervingsprobleem; we hebben het probleem dat we onze mensen niet binnenboord weten te houden.
Je mensen: je concurrentievoordeel
Los van het feit dat het vervangen van een medewerker al snel een jaarsalaris kost, zijn jouw medewerkers onmiskenbaar je duurzame concurrentievoordeel. Een product, systeem of dienst kun je tenslotte kopiëren. Een bedrijfspand kun je nabouwen. Een goed idee kun je overnemen. Het enige dat niet te kopiëren valt, is je menselijke kapitaal. De manier waarop jouw mensen met hun collega’s en met hun gasten, klanten of patiënten omgaan. De ongeschreven regels. De cultuur. De waarden die je met elkaar deelt en die ervoor zorgen dat mensen bij jóu willen werken. En als je íets nodig hebt in deze markt, is het dat wel: mensen moeten volmondig kiezen voor jou! En vervolgens: blíjven kiezen voor jou. Ook in de huidige arbeidsmarkt waar ze gemiddeld iedere twee maanden benaderd worden door een andere kaper op de kust.
Werfgekte
Duizenden euro’s stukslaan op een bemiddelingsbureau, een privéchef weggeven bij het aandragen van een kandidaat, van gekkigheid niet meer weten waar je je vacature moet publiceren; het aannemen van de juiste kandidaat is topsport geworden. Aan de andere kant zien we dat 69% van de nieuwkomers de organisatie weer verlaat binnen het eerste jaar. Daar gaat dus iets mis! Bij veel organisaties staat de achterdeur wagenwijd open.
Hoe houd je ze dan binnen?
De Fan Factor van jouw medewerkers -de mate waarin ze tevreden, betrokken en bevlogen zijn- is enorm te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door actief te werken aan een werkomgeving waarin mensen zich thuis en veilig voelen. Waarin ze uitgedaagd en gemotiveerd worden, waarin ze zich kunnen ontwikkelen én waarin ze vanaf de start erkend en gewaardeerd worden.
Waar te beginnen?
Met jou zijn er duizenden organisaties die dagelijks hun tanden zetten in deze lastige uitdaging: ‘Hoe houd ik mijn mensen binnen, betrokken, bevlogen en gemotiveerd?’.
Het boek HRBAZEN is jouw gids voor het optimaliseren van medewerkerbetrokkenheid. Verbluffende feiten en cijfers geven jou een voorsprong in de razendsnelle wereld van hr, waarmee jij je plannen onderbouwt. Wist jij bijvoorbeeld dat 60% van de medewerkers vindt dat ze méér in hun mars hebben dan ze in hun huidige baan kunnen laten zien? Dat slechts 12% van de medewerkers tevreden is met hun inwerkprogramma? Dat 60% van de millennials een carrièreswitch overweegt? Dat 1,3 miljoen medewerkers dagelijks burn-out klachten ervaart? Dat een verzuimende medewerker jou als werkgever gemiddeld €400 per dag kost?
HRBAZEN helpt je op weg
Ben jij hr manager óf voel je simpelweg de verantwoordelijkheid om de medewerkerbetrokkenheid in jouw organisatie een boost te geven? In HRBAZEN lees je alles over zeven actuele trends binnen HR. Wil jij concreet op weg geholpen worden om talentmanagement, vitaliteit, diversiteit & inclusie, generatiemanagement, hybride werken of recruitment aan te pakken? Wij helpen je op weg met concrete tips!
Daarnaast onthullen HR-directeuren van toonaangevende organisaties als Jumbo, Coolblue, Efteling en Dura Vermeer in de exclusieve interviews hun geheimen voor succesvol werkgeverschap.
Met een vleugje humor en luchtigheid helpen we je jouw prioriteiten in personeelsbeleid succesvol aan te pakken. Zodat jij de Beste Werkplek wordt!
Over Marthe van der Kint
Marthe van der Kint, 39 jaar, is algemeen directeur van de organisatie Fan Factory en is expert op gebied van over medewerkerbetrokkenheid. Ze is een van de auteurs van HRBAZEN en podcastmaker van de gelijknamige podcastserie, waarin ze o.a. de Efteling, Coolblue, Jumbo, Dura Vermeer, Ikea e.v.a. interviewde over goed werkgeverschap.
Over Eline van Effrink
Eline van Effrink, 19 jaar oud, is junior consultant én een van de eerste 18-jarigen die als co-auteur een boek schreef zonder ChatGPT te gebruiken. Typerend aan Eline is haar wilskracht, op jonge leeftijd ondervond zij dat gezond zijn niet vanzelfsprekend is. En daarom wist deze, nog studerende, energieke 19-jarige al snel dat ze de wereld wilde inspireren.