Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Sascha Becker en Wenda Bolink

‘Zet de medewerker op een, niet de klant’

Aandacht voor een optimale employee journey levert je als organisatie veel op, stellen Sascha Becker en Wenda Bolink in hun boek De employee journey. Meer omzet, minder verloop en minder verzuim bijvoorbeeld. Bovendien ben je daardoor aantrekkelijk voor het juiste nieuwe talent dat nodig is om de ambities van je organisatie waar te maken. Combineer dat met een toenemende wereldwijde schaarste aan talenten en er ontstaat een situatie waarin elke organisatie gedwongen is te investeren in de employee experience.

Peter Spijker | 26 oktober 2018 | 4-6 minuten leestijd

Waarom is een optimale employee journey een belangrijke succesvoorwaarde voor elke organisatie?
Medewerkers bepalen het succes van jouw organisatie. Vitale medewerkers die zich thuis voelen, elke dag het beste van zichzelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de ambities van de organisatie zijn de sleutel tot succes. Voor de klanttevredenheid, voor het creëren van duurzame business value en op de langere termijn voor de reputatie van de organisatie. Om als organisatie te overleven moet je jouw medewerkers op de eerste plaats zetten. En niet je klant. Het zijn jouw medewerkers die de klant op nummer een zetten. En dat levert uiteindelijk geld op: happy employees = happy customers = more business value.

Klinkt simpel, toch lukt het maar weinig organisaties om medewerkers te motiveren én de juiste dingen te laten doen. Hoe komt dat?
Het gaat bij het creëren van een positieve employee experience niet alleen om het bieden van tafelvoetbalfaciliteiten, zitzakken en scrumborden. Of het organiseren van feestjes en borrels. Je moet als organisatie continu werken aan alle factoren die ervoor zorgen dat iemand zich verbonden en betrokken voelt. Past de organisatievisie bij iemands eigen overtuigingen? Wordt de medewerker met de juiste systemen en structuren gefaciliteerd? Kan de medewerker zijn talenten optimaal benutten en verder ontwikkelen? Ervaart de medewerker goed contact met zijn leidinggevende? Spreekt de organisatiecultuur aan? Dit zijn vragen die de medewerker van nu meeneemt in zijn overweging om bij een organisatie te gaan werken en om daar al dan niet te blijven. Als je aansluit op deze wensen en behoeften kiezen kandidaten voor jou, dragen medewerkers met passie bij aan het succes van de organisatie. En zijn oud-medewerkers nog steeds fan van jouw organisatie.

Hoe zorg je voor een gezonde en veilige werkomgeving waar mensen graag willen werken en succesvol kunnen zijn?
Dat begint met een top die duidelijk richting geeft aan waar de organisatie naar toe gaat. En met leidinggevenden die medewerkers op de juiste manier faciliteren en equiperen om een bijdrage te leveren aan het waarmaken van de ambities. Het begint ook met interne communicatie die medewerkers op een consequente en consistente wijze meeneemt in de organisatiestrategie. Ze worden ook blijvend geïnformeerd over wat er binnen en buiten de organisatie speelt, weten wat er van hen wordt verwacht en wat zij van de organisatie mogen verwachten en welke faciliteiten en initiatieven die heeft te bieden. Het creëren van een dergelijke werkomgeving begint ook met aandacht voor professionele en persoonlijke ontwikkeling, zodat medewerkers de beste versie van zichzelf worden en dat ook blijven. En ten slotte begint het met beleid en interventies die medewerkers mentaal en fysiek fit houden voor de toekomst. In een omgeving waarin ze op een slimme en efficiënte manier hun werk kunnen doen. En waarin ze zich prettig voelen.

Hoe kun je de employee experience positief beïnvloeden?
De hiervoor genoemde zes factoren - leiderschap, interne communicatie, persoonlijk en professioneel leren en ontwikkelen, duurzame inzetbaarheid, empowering environment, en sociale dynamieken - zijn de ‘knoppen’ waar je als werkgever aan kunt draaien om de employee experience gedurende de gehele journey te beïnvloeden. Die knoppen noemen wij de beïnvloedingsfactoren. Het employee journey raamwerk dat we hebben ontwikkeld, kijkt niet alleen naar de journey vanuit het perspectief van de werkgever. Vanuit het perspectief van de (potentiële) medewerker hebben we zes belangrijke contactmomenten vastgesteld waarop je de experience van (potentiële) medewerkers positief kunt beïnvloeden. Zoals een bezoek aan de ‘werken bij’-site waar een mogelijke medewerker meer informatie inwint over een organisatie als werkgever, de eerste werkdag waar alles klaar staat voor de komst van de nieuwe medewerker, de medewerker die continu op de hoogte wordt gehouden van interne en externe ontwikkelingen, de leidinggevende die de medewerker helpt zijn talenten optimaal te benutten. Of een exitgesprek waarin feedback wordt opgehaald bij de vertrekkende medewerker en waarmee iets wordt gedaan. Als je deze contactmomenten op de juiste manier invult, dragen ze bij aan een positieve employee experience.

Hoe gebruik je het employee journeyraamwerk?
Het employee journeyraamwerk is een instrument om de belangrijkste contactmomenten tussen een (potentiële) medewerker en een organisatie in kaart te brengen. Je krijgt inzicht in de kracht van de organisatie, ziet ook de interne valkuilen en je ontdekt waar je de employee experience kunt verbeteren. De contactmomenten met grote impact op de medewerker kun je vervolgens gericht aanpakken met de juiste interventies. De uiteindelijke invulling van De employee journey is maatwerk en onder andere afhankelijk van de status quo, de ambities en de omvang van de organisatie en de beschikbare middelen, zoals budget en fte. De factoren en belangrijkste contactmomenten om een goede employee experience te creëren, zijn universeel en elke organisatie kan deze beïnvloeden.

Waar moet je beginnen?
Onderzoek eerst waar in jouw organisatie de grootste pijn zit en pak die als eerste aan. Maak plannen voor de korte en lange termijn. En begin binnen, zodat je binnen waarmaakt wat je buiten aan mogelijke medewerkers belooft. Na het lezen van ons boek staat niets je meer in de weg om bewust te werken aan een optimale employee experience gedurende de gehele employee journey!

Over Peter Spijker

Peter Spijker is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden