Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Once upon a future

De manier waarop wij naar de wereld kijken is toe aan vernieuwing. Sinds 2007, het jaar dat volgens Thomas Friedman duidelijk werd dat de nieuwe technologieën zich exponentieel ontwikkelen, hebben we te maken met grote onrust. De technologie ontwikkelt zich veel sneller dan wij kunnen begrijpen.

Hans van der Klis | 19 maart 2020 | 1-2 minuten leestijd

Tegelijkertijd leven we in een antropoceen tijdperk, waarin de mens een ecologische macht is geworden en invloed uitoefent op het klimaat. De aarde is geen onuitputtelijke bron, maar een ecosysteem waar wij voorzichtig mee om moeten gaan. En ten slotte hebben we nog te maken met de globalisering. Grenzen vervagen en overheden hebben minder te vertellen. Ondernemers kunnen vrijwel onbeperkt zakendoen over de hele wereld.

Deze drie onruststokers zorgen voor veel stress en onzekerheid. Je zou kunnen zeggen dat ze in samenhang zorgen voor de perfecte storm: hoe gaan we ons hieruit redden? Wat betekenen deze drie megashifts voor ons leven, voor ons werk en voor onze ambities en dromen?

In hun alomvattende boek Once Upon A Future proberen Ruud Veltenaar en Leen Zevenbergen antwoord te geven op deze vragen. Een overgang naar een circulaire economie is in hun ogen onvermijdelijk. De zeventien sustainable development goals (SDG’s) van de Verenigde Naties zouden als kompas moeten dienen voor organisaties in de 21e eeuw. Tienduizenden ondernemingen, die bekend staan als de ‘B-Corps’, hebben die doelstellingen al geadopteerd. Zij vinden doing well, de wereld helpen verbeteren, belangrijker dan doing good, geld verdienen. Maar hoe krijgen zij dat voor elkaar? En wat kunnen de burgers zelf doen?

Een nogal apocalyptisch boek, en dat terwijl er nog geen sprake was van de huidige corona pandemie.

(Een samenvatting van dit boek kunt u lezen in de mei editie van Management Summaries.)

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden