Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Geen aparte chairman bij Exxonmobil

Op de aandeelhoudersvergadering van ’s werelds grootste oliemaatschappij Exxonmobil werd eergisteren het voorstel van aandeelhouders voor een aparte chairman die een meer duurzame strategie voor de lange termijn mogelijk zou moeten maken, afgestemd.

Pierre de Winter | 30 mei 2008 | 1-2 minuten leestijd

Het had een historisch moment kunnen zijn, de aandeelhoudersvergadering van Exxonmobil woensdag jongstleden in Dallas. Leden van de familie Rockefeller – nazaten van de oprichter van het bedrijf – hadden een motie ingediend om een aparte chairman binnen de ‘board’ te installeren.

Nu nog ‘doet’ ceo Lex Tillerson die baan erbij, maar een groeiende groep aandeelhouders binnen het bedrijf wil een aparte chairman die de lange termijn belangen van de oliegigant hoger op de agenda moet gaan zetten. De aandeelhouders willen er op die manier voor zorgen dat het management gedwongen wordt zijn beleid wat meer op de toekomstige realiteit van de energiemarkt af te stemmen. Een realiteit die dicteert dat de wereldwijde olievoorraad binnen afzienbare tijd zal afnemen bij een steeds verder groeiende vraag, waardoor een transitie naar alternatieve, duurzame energiebronnen onontkoombaar is.

Het management van Exxonmobil is legendarisch om zijn ontkenning van die realiteit en de aandeelhouders zijn bang dat ze dat – ondanks de huidige recordwinsten (meer dan 40 miljard dollar over 2007) – straks wel eens geld kan gaan kosten.

Het voorstel heeft het niet gered. Slechts 39,5 procent van de aandeelhouders stemde op de vergadering voor, waardoor de alleenheerschappij van Tillerson nog even zal voortduren. En als om duidelijk te maken dat hij voorlopig echt niet van plan is ook maar een steek aan zijn lucratieve korte termijn beleid te veranderen, vaardigde de ceo de volgende verklaring uit: "Oil is simply a necessity of life. Whether people like it not, that’s just a fact. You can run but you can’t hide. That’s what you’re going to be using 25 years from now."

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden