Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Overleven op de apenrots - Succesvol alignen, connecten en levelen in een corporate

‘Na het lezen van deze gids spreek je het jargon van je soortgenoten, beheers je de kunst van het vergaderen en haal je meer uit de volgende vrijmibo’, belooft Koen Durlinger op het omslag van ‘Overleven op de apenrots’. In zijn preview vertelt hij erover, en deelt hij de zes basisregels om het maximale uit je werkende leven te halen.

Koen Durlinger | 8 februari 2023 | 3-4 minuten leestijd

Hoe moeilijk kan het nou zijn, overleven in een corporate? Dat dacht ik tenminste, totdat een pandemie ons dwong tot thuiswerken, niet veel later hybride werken de norm werd en ik eigenlijk geen flauw idee had wat ik nou moest doen tijdens een salarisonderhandeling. Ik ging op onderzoek uit om antwoorden te vinden op de belangrijkste vragen om te overleven in een groot bedrijf – een corporate. En dat leidde tot dit boek vol kantoorgeboden.

Waarom heb je dit boek nodig?

Hoe je het ook wendt of keert: je brengt behoorlijk wat tijd van je week (en leven) werkend door – ergens op die befaamde apenrots. Dan wil je in die tijd goede prestaties leveren op werk, maar er ook plezier aan beleven. Dat is de combinatie die dit boek biedt. Want serieuze onderwerpen zoals het voortbewegen door de kantoorpolitiek worden afgewisseld met luchtige onderwerpen zoals de etiquette van de vrijdagmiddagborrel (vrijmibo). En zo zijn er nog veel meer facetten van de kantoorjungle. Van praktische zaken die mensen niet goed lijken te begrijpen, zoals wanneer en hoe je een e-mail schrijft. Tot precairdere zaken, zoals kantoormode en romantiek op de werkvloer. We komen met al deze onderwerpen in aanraking en dankzij dit boek ga je dit allemaal goed uitgerust én met een lach te lijf.

Begin bij de basis

Er is uiteraard ontzettend veel te zeggen over het werken in een corporate. Maar het belangrijkste is om bij de basis te beginnen. Die basis kenmerkt zich eigenlijk door zes regels, die jij je eigen moet maken – en wellicht iedere dag voor jezelf moet herhalen – zodat jij het maximale en het leukste uit je werkende leven haalt.

1. Realiseer je dat het een kantoorjungle is. Iedere dag weer is je leven in de kantoorjungle eindig: je keert terug naar huis. Weet dus dat er een scheidingslijn is, of in ieder geval hoort te zijn. Anders houd je dit niet vol.

2. Fouten maken is oké. De open deur der open deuren mag dit wel genoemd worden. Fouten maakt hoort erbij, het is noodzakelijk voor je persoonlijke vooruitgang op de apenrots én die van de kantoorjungle in zijn geheel.

3. Koffiedrinken is een nationale sport. De redenen om koffie te drinken zijn talloos: van het bijkletsen met collega’s tot het informeel solliciteren naar een nieuwe functie. Werk aan je cafeïnetolerantie, of neem eens een decafé.

4. Je kunt écht geen digibeet meer zijn. Als je nu nog niet de mute-knop kunt vinden of met het Microsoft Office pakket om kunt gaan, boek je per direct een cursus bij de Zonnebloem.

5. Vraag iets als je het niet snapt. Niets is zo gênant als doen alsof je iets weet, totdat het (veel) te laat is. Voorkom dat gênante moment en zorg dat je direct vraagt om uitleg.

6. Vermijd kantoorjargon. Ga alsjeblieft niet sparren, deepdiven of klankborden, daar wordt niemand gelukkig van. En als je geen jargon gebruikt dan ben je écht uniek en val je vanzelf al op.

Wees actief

Als je actief aan de slag gaat met de kantoorgeboden van dit boek dan kom je er wel. Zelfs als je niet exact alle tips en kantoorgeboden uit je hoofd leert, dan ben je in ieder geval actief bezig met het vormgeven van je leven in de kantoorjungle en het veroveren van jouw plek op de apenrots.

Over Koen Durlinger

Koen Durlinger werkt al zijn hele leven in kantoortuinen. Hij is een trotse projectmanager, gelegenheidscoach, procesverbeteraar, quasi-inspirerend spreker, vrijmibo-expert en kantoorjunglegids. Daarnaast maakt hij samen met twee lotgenoten 'De Stuurgroep Podcast' over het leven in een corporate.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden