Tijdens mijn werk als trainer zag ik al jaren dat het teamoverleg weinig resultaat opleverde. Het blijkt een ondergewaardeerd communicatiemoment. Er zijn grofweg vier vormen van frustratie. De voorzitter (vaak de manager) is ongelukkig omdat elk initiatief van hem lijkt te komen. Hij is informatie aan het zenden en het team blijft passief. Het kan ook zijn dat het teamoverleg vooral gaat over de uitvoering van het werk (over waar, wanneer en hoe de taak moet worden verricht) en minder over visie, verandering, ervaring en interpersoonlijke onderwerpen. Een derde mogelijkheid is dat het team weliswaar in goede harmonie overlegt, maar elkaar een hand boven het hoofd houdt: teamleden spreken elkaar onvoldoende aan op afspraken die gemaakt zijn. Ten slotte: de ideeën vloeien rijkelijk, maar resultaten zijn niet terug te zien op de werkvloer. Al met al weinig inspirerend.
Waarom investeren in je teamoverleg?
Een salespitch, een open dag, een aandeelhoudersvergadering: vaak worden communicatiemomenten die gericht zijn op klanten buiten de muren van je organisatie goed voorbereid. En dat terwijl het opbouwen van een goede reputatie begint bij medewerkers. Zij bepalen de identiteit van je organisatie. Zij hebben het meeste contact met je klanten. Zij zijn de imago-bouwers van je bedrijf. Kortom, zij zijn je belangrijkste ambassadeurs. Als je inspireert met je teamoverleg, pakt iedereen zijn rol en levert een teamoverleg een gevoel van verbondenheid, motivatie en resultaat op. Dit communicatiemoment raakt het hart van je organisatie: je medewerkers. Hier begint het verbeteren van kwaliteit in je dienstverlening, het vergroten van professioneel leiderschap, het realiseren van gedragsverandering en inspirerend werkgeverschap.
Een efficiënt teamoverleg beweegt je team en vergroot werkgeluk!
Er is voldoende geschreven over effectief vergaderen en hoe je betere beslissingen neemt. Inspirerend, maar vaak nog niet eenvoudig om met het hele team toe te passen. Er is geen ‘hands-on performance tool’ waarmee je op zo’n directe manier zelf aan de slag kunt als de Teamoverlegwaaier. Hiermee kun je zelf met je team stappen zetten in het efficiënter maken van je teamoverleg. De kracht van de Teamoverlegwaaier is dat het gebruik hiervan deelnemers bewust maakt van het belang van hun teamoverleg en waar ze hun teamoverleg voor willen gebruiken. In het overleg volgen deelnemers spelregels met betrekking tot tijd, actie-reactie en gebruik van inspirerende werkvormen, waardoor het overleg meer structuur krijgt en minder chaotisch verloopt, ergo meer resultaat oplevert. Beweeg je team van informeren naar inspireren. Maar pas op! De Teamoverlegwaaier vergoot werkgeluk!
Renate van Dijken (1979) zet zich met haar achtergrond in communicatiewetenschappen en als oprichter van Your Branding vol overgave in voor de missie van haar bedrijf: het transformeren van zakelijke communicatie. Dit doet zij enerzijds met trainingen, teamtrajecten en als ‘keynote speaker’, waar zij organisaties, teams en professionals beweegt in het communicatieveld van informeren naar inspireren. Anderszijds door het ontwikkelen van innovatieve communicatietools.
Het door haar ontwikkelde communicatiespel voor teams kwam onder de aandacht bij New York Times schrijver en leiderschapsexpert John C. Maxwell. Dit resulteerde in een samenwerking met de John Maxwell Team: een elite groep van ruim 5.000 gecertificeerde consultants die met een op maat gemaakte versie van Renates communicatiegame wereldwijd organisaties verandert.