Meteen al op de titelpagina van Het onoverwinnelijke bedrijf wordt de toon gezet: 'Je hebt een handboek in handen met de beste businessmodellen ter wereld'. Welke manager of ondernemer wil deze modellen niet kennen...? Daarvoor moet de lezer wel zo'n 350 bladzijden tekst scannen. Het boek dient volgens de auteurs ter inspiratie: 'Ontwerp een cultuur van innovatie en transformatie en word het onoverwinnelijke bedrijf.'
Het boek is een vervolg op de internationale bestseller Business Model Generatie waarvan in Nederland alleen al ruim 50.000 exemplaren zijn verkocht. Het onoverwinnelijke bedrijf van Alex Osterwalder en Yves Pigneur laat zien hoe sommige succesvolle bedrijven erin slaagden slimme bedrijfsmodellen te bouwen en zichzelf opnieuw uit te vinden. Van een aantal van deze bedrijven, zoals Unilever, Spotify, Fortnite, easyJet, Tesla, Apple en de Dollar Shave Club, zijn de businessportfolio's in het boek opgenomen.
Verdeel aandacht tussen exploitatie en exploratie
Volgens de auteurs hebben onoverwinnelijke bedrijven het vermogen om exploratie en exploitatie te managen. Ze zijn uitzonderlijk goed in het gelijktijdig managen van het hele continuüm, van het verkennen van nieuwe businesses (exploreren) tot het exploiteren van bestaande.
Ze zijn niet de eerste auteurs die aandacht vragen voor het balanceren van innovatie en operatie, maar het kan niet vaak genoeg toegelicht worden. Ze ontkrachten de mythe dat de vereiste vaardigheden om nieuwe business te onderzoeken en een bestaande te managen redelijk vergelijkbaar zijn. Ze stellen dat het juist twee totaal verschillende professies zijn die een andere set vaardigheden en andere ervaringen vereisen.
Routes door het boek
De auteurs helpen de lezer met een routekaart onder de titel ‘Hoe lees je dit boek?' Ze geven routes voor drie typen leiders: de businessleider, innovatieleider en -team en ondernemer
Van de ondernemer, die als voornaamste doel heeft van een idee een echte business te maken en de risico's te beperken, wordt gevraagd om een idee continu te testen en aan te passen. Met de in het boek opgenomen exploratiemap kan de leider ideeën testen op potentieel en risico. Deze map wordt geïllustreerd door de manier waarop Bosch deze gebruikt.
In het boek wordt duidelijk welke condities de businessleider moet regelen om de organisatie te laten groeien. In het boek krijgt hij instrumenten aangereikt om inzichtelijk te maken welke onderdelen van de business nog verder kunnen groeien, welke delen moeten worden verbeterd en welke delen een aanzienlijk risico lopen op verstoring. In hoofdstukken drie en vier staan Patronenbibliotheken voor Frontstage-, Backstage- en Winstformuledisruptie. Alleen al deze hoofdstukken (met veel voorbeelden) maken het aanschaffen van het boek de moeite waard.
Het boek is ook relevant voor de innovatieleider en -team. Het boek laat zien hoe het team innovatiekansen kan vergroten door ze in te bedden in een gezond businessmodel. Ook staan er tips in voor het versterken van de innovatiecultuur, door onder meer gebruik te maken van de Cultuurmap, een praktische en visuele tool om de corporate cultuur die de leider in zijn organisatie tot bloei wil brengen te begrijpen, ontwerpen, testen en te managen.
Een boek dat managers kan inspireren
Dit boek verschilt van het gemiddelde managementboek, alleen al door het landschapsformaat, de harde kaft, de vierkleurendruk, veel schema's en grafische afbeeldingen om zo de concepten te illustreren. Achterin staat een uitgebreid notenapparaat en een index.
Dit handboek bevat een gereedschapskist die besluitvormers, innovatoren en ondernemers nodig hebben om het ‘onoverwinnelijke bedrijf' te bouwen. Al blijf ik de titel ‘onoverwinnelijk' wel wat ongeloofwaardig vinden, want er staat altijd wel een keer iemand op die op een slimmere manier waarde creëert dan de huidige aanbieder. De auteurs stellen wel dat een echt onoverwinnelijk bedrijf dat moment altijd voor is...
Het onoverwinnelijke bedrijf is geen boek dat je van kaft tot kaft leest, maar meer een werkboek en naslagboek. De korte analyses van portfolio's van anderen maken het boek de moeite waard. Het boek dient volgens de auteurs ter inspiratie voor het portfolio van nieuwe ideeën en vernieuwingen. En deze belofte lossen ze ruimschoots in.
Over Rudy Kor
Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als senior partner) bij Twynstra Gudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veellezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid en schrijft regelmatig boekrecensies.