Met het boek Vergroot eigenaarschap geeft Jochen Hekker in 4 stappen praktische handvatten om eigenaarschap in uw organisatie en team te stimuleren. En de rol van de leidinggevende is daarin van doorslaggevende betekenis. Het boek is bedoeld voor managers die meer willen halen uit zichzelf en hun team. Het bevat een handige checklist waarmee u op 1 A4-tje kan zien of u al die stappen hebt toegepast. Zie het als een geheugensteuntje voor uzelf terwijl u met uw team aan de slag gaat.
Het is een prettig leesbaar, dun boekje. Boordevol voorbeelden en praktische tips om meteen zelf toe te passen. Het is één van de weinige boeken die ik ken, die het wat abstracte begrip eigenaarschap zó tot de kern terugbrengt.
Eigenaarschap begint in de top van de organisatie. Er moet duidelijk zijn ‘waarvoor je het doet', waar uw medewerkers aan bijdragen en wat het resultaat van hun inspanningen is. Hoe beter u dit formuleert, uitlegt en ook de benodigde randvoorwaarden ter beschikking stelt. Hoe beter de medewerkers in staat zijn om, ongeacht de weerbarstige realiteit, toe te werken naar dit einddoel.
Hiermee kunt u uw medewerkers motiveren. Daarvoor grijpt de auteur terug op de inzichten uit Daniel Pinks Drive, met de begrippen autonomie, meesterschap en zingeving. Hekker wijst daarbij op de verbondenheid door de tijd en de nalatenschap van het bedrijf en medewerkers voor uw opvolgers. De ‘grotere bedoeling' of ‘purpose' zogezegd.
Meer bewust zijn van uw bijdrage aan dit geheel, maakt dat u op een andere manier kijkt naar uw rol en werkzaamheden. En uw medewerkers ook. Zo wordt iedereen als vanzelf meer eigenaar van zijn eigen bijdrage.
Wat ik erg interessant vind is hoe hij het model van Kelley inzet om kritisch te kijken naar het gedrag van de leidinggevende. Door teamleden in het model te plotten, zie je als het ware waar je als leidinggevende op moet sturen om mensen actiever te krijgen en meer verantwoordelijkheid te nemen. Het model doet mij denken aan de Roos van Leary. Je kiest het meest effectieve gedrag om je doel te bereiken.
In de volgende fasen maakt hij opnieuw gebruik van bestaande theorieën, zoals van Covey, Collins en Hersey & Blanchard. Hij maakt duidelijk hoe u dit praktisch inzet en welke invloed ze op eigenaarschap en teamontwikkeling hebben. Achtereenvolgens gaat hij in op het belang van goede communicatie, leiderschap en psychologische veiligheid. Daarmee voorkomt hij dat het blijft bij oppervlakkige kretologie.
Tot slot gaat Hekker in op het effect dat teamdynamiek heeft op het geheel. En dat maakt het boek in mijn ogen ijzersterk. De 4 fasen om eigenaarschap te stimuleren zijn gericht op het individu, maar dat kan in het geheel van het team toch niet de gewenste uitwerking hebben. Zijn hoofdstuk over weerstand en kwetsbaarheid zorgt voor diepgang en vergroot de kans op een succesvolle invoering van eigenaarschap.
Eigenaarschap maakt dat organisaties beter zijn toegerust op complexe en veranderlijke situaties. En daarmee richt leiderschap zich niet alleen op het richting geven, mensen laten groeien en resultaat behalen, maar zeker ook op het vergroten van eigenaarschap. Met Vergroot eigenaarschap, een boek van nog geen 150 pagina's, kunt u hiermee meteen aan de slag.
Over Marianne Eussen
Drs. Marianne Eussen is (executive) teamcoach, supervisor en organisatieadviseur bij PALET coaching | advies | interimmanagement. Zij begeleidt professionals en non-profitorganisaties om hun ambities te realiseren. Ze is met name gericht op het samenspel tussen manager en het team.
Auteur van 7 perspectieven op leiderschap | inzichten uit executive coaching.