
Lees verder
Jochen Hekker (1975) is eigenaar van LiDRS B.V. Als interim manager en coach gebruikt Hekker zijn jarenlange ervaring als marineofficier.
Meer over Jochen HekkerMeer eigenaarschap in je team vraagt om leiderschap. In Vergroot eigenaarschap laat Jochen Hekker zien hoe dat leiderschap eruitziet en hoe je in vier fasen het eigenaarschap van je medewerkers vergroot. Ook in crisissituaties en op afstand.
Als je wilt dat je medewerkers meer eigenaarschap tonen, moet je ze allereerst richting en motivatie geven. Je moet weten waar je naartoe wilt met jouw team, afdeling of bedrijf. In de drie navolgende fasen – ‘Ja, ik wil’, ‘Ja, ik kan’ en ‘Ja, ik mag’ – ga je je medewerkers klaarstomen om echt eigenaarschap te tonen.
Vergroot eigenaarschap geeft managers, leiders en professionals een waardevolle en verrassende inkijk in de praktijk van eigenaarschap en teamontwikkeling. Door jezelf als leider kwetsbaar op te stellen en door weerstand te creëren in het team, verbeter je prestaties en stimuleer je eigenaarschap bij je medewerkers. Het boek bevat concrete tips en handvatten voor hoe je dit, ook in crisissituaties en op fysieke afstand van je team, succesvol kunt toepassen.
Daarnaast krijg je met het LiDRS-model een instrument waarmee je eigenaarschap kunt meten en vergroten. Op www.lidrsonline.nl vind je de bijbehorende online tool.
eigenaarschap leiderschap leidinggeven prestatiemanagement motivatie verantwoordelijkheid persoonlijk leiderschap self-determination theory teams inspireren vertrouwen autonomie betrokkenheid psychologisch eigenaarschap prestatieverbetering communicatie fouten maken kwetsbaarheid inspiratie richting geven gemeenschappelijk doel verbondenheid taakvolwassenheid meesterschap situationeel leiderschap voorbeeldgedrag coaching leiderschapsmodel feedback speak-upcultuur crisismanagement delegeren groepsgedrag power poses weerstand leidinggeven op afstand successen vieren empathie blame-cultuur commander's intent psychologische veiligheid model van kelley group think endowment-effect lidrs-model high-reliability-organisaties luisteren narcisme sociaal-emotionele intelligentie proactiviteit authenticiteit niveau 5-leiderschap 360-gradenfeedback zelfvertrouwen presence profiling posture passie mores