Marketingcommunicatie is een dynamisch vakgebied dat zich bezighoudt met de verkoop van zowel producten als diensten van een organisatie, maar ook met de promotie van de organisatie als geheel. Het is een kennisgebied dat steeds belangrijker wordt, voor zowel profit als non-profitorganisaties. Het bedrijfsleven vraagt dan ook steeds vaker om kennis van marketingcommunicatie -en dat in allerlei functies. Een groot pluspunt van het boek 'MarCom' is de structuur: de hoofdstukopbouw is namelijk gebaseerd op het marketingcommunicatieplan. Dit komt de praktische toepassingsmogelijkheden absoluut ten goede. Na een inleidend hoofdstuk wordt het communicatieplan in het tweede hoofdstuk uitgebreid toegelicht. Daarna komen achtereenvolgens analyse, doelstellingen, doelgroepen, strategie, instrumenten en evaluatie aan bod. Wat verder bijdraagt aan het begrip van de tekst, zijn de korte beschrijvingen van actuele praktijksituaties die de theorie verduidelijken. Waar noodzakelijk, worden definities gegeven van specifieke werkvelden en begrippen zoals Public Relations en voorlichting of reclame. Dit klinkt misschien saai of lijkt schools, maar het staat de leesbaarheid zeker niet in de weg. Tot slot zorgt het gebruik van tabellen ervoor dat de lezer een compact overzicht krijgt van zaken als media-eigenschappen per middel/medium, communicatiedoelstellingen en de verschillende soorten reclame. Dit zorgt er voor dat men snel aan de slag kan met de informatie uit het boek. 'MarCom. Handboek marketingcommunicatie' is volgens de auteurs ontstaan uit de groeiende behoefte aan een complete, handzame uitgave voor zowel communicatieonderwijs als ook andere HBO-opleidingen. De brede benadering van het vakgebied zou het geschikt moeten maken voor iedere student in het hoger beroepsonderwijs die zich voorbereidt op een adviserende rol in het bedrijfsleven, profit of non-profit. Wat mij betreft zijn ze daar zeker in geslaagd. Eén klein minpuntje tot slot: ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een checklist van behandelde begrippen. Mooi natuurlijk, maar de toegevoegde waarde van deze checklists is mij niet duidelijk. Het lijkt beter deze checklists in een andere, meer praktische vorm te gieten zodat ze direct gebruikt kunnen worden bij de opzet van een marketingcommunicatieplan.
Over Victor Blom
Victor Blom is Business Development Executive CRM bij Efficy Nederland BV.