Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Business Model You (Nederlandstalig)

Wie al onder de indruk was van het boek 'Business model generatie', zal opnieuw versteld staan van de rijkdom aan informatie die 'Business Model You' biedt. Was het eerste boek gericht op de business, het tweede boek gaat over persoonlijke ontwikkeling. 'Een methode om je carrière opnieuw uit te vinden op één A4-tje', zoals de auteurs Timothy Clark, Alexander Osterwalder en Yves Pigneur het stellen.Wederom een inspirerend boek dat fraai is vorm gegeven en uitnodigt tot handelen.

Peter de Roode | 14 september 2012 | 2-3 minuten leestijd

De lezer krijgt aan het begin van het boek het business-model (het 'canvas') uit het boek 'Business Model Generatie' kort toegelicht omdat de auteurs er terecht van zijn uitgegaan dat er mensen zijn die dit opzienbarende boek niet gelezen hebben. Dit canvas, dat uit negen velden bestaat, is zorgvuldig omgezet naar een persoonlijk ontwikkelingsmodel.

Waar voorheen in een van de velden 'Keypartners' stond, zien wie nu staan 'Wie helpt jou?' en waar 'Kernactiviteiten' stond, staat nu de vraag: 'Wat doe je?' Kortom, de essentie van het businessmodel is intact gebleven, namelijk dat er kosten zijn en opbrengsten, of anders geformuleerd: dat er dingen zijn die je geeft en dingen die je krijgt. De theorie wordt per veld beknopt uitgelegd - helder en geen woord te veel.

Maar die theorie maakt dit boek niet meteen bijzonder en dat hebben de schrijvers goed aangevoeld. Wat ze hebben toegevoegd, zijn gebruikerservaringen met het canvas van 'Business Model You'. Waar sommige boeken dan verzanden in gefingeerde cases, zien we hier mensen met naam en toenaam, functie en foto vermeld die hun verhaal doen. Al deze mensen zijn zich gaan herbezinnen over hun loopbaan.

Het zijn voorbeelden van mensen met de meest uiteenlopende functies: van een student medicijnen tot en met een hondenjogger. Elke casus belicht één van de negen velden uit het canvas. Zo zien we als lezer de transformatie die Al Gore heeft doorgemaakt: als voormalig presidentskandidaat is hij zich gaan bezinnen op zijn loopbaan. Zijn heruitvinden leidde ertoe dat hij de grote voorvechter van groen werd. Daarnaast krijgt de lezer ook het gehele nieuwe persoonlijke businessmodel te zien van de betreffende persoon. Juist door deze voorbeelden begint het model te leven en zie je er als lezer de waarde van. Vooral door het op te schrijven, erop te reflecteren, na te denken over waar je goed in bent, zien we hoe mensen een flinke ruk aan hun loopbaanstuur geven.

Naast de theorie van het model en de voorbeelden hoe verschillende mensen er mee omgaan, wordt uitgebreid stil gestaan bij de onderwerpen: reflecteren, reviseren en actie. Met name het hoofdstuk over 'reviseren' sprak me erg aan. Op organisatieniveau horen we vaak dat een bedrijf zich 'opnieuw moet uitvinden'. Maar hoe zit dat op persoonlijk niveau? Zijn we in staat om ons perspectief te veranderen? Als we dat kunnen zijn we immers tot veel in staat. Het perspectief van waaruit we kijken, beperkt altijd onze kennis, aldus de auteurs.

Het boek kent een grote hoeveelheid instrumenten die de gebruikers individueel kunnen invullen of toepassen. Sommige daarvan zijn bekend, andere wat minder, maar belangrijker is dat ze alle geschikt zijn om je na te laten denken over je eigen loopbaan. Een prachtig boek. Ik ben zeer benieuwd naar de vele toepassingsmogelijkheden en opbrengsten.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Tim Clark, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
Business Model You (Nederlandstalig)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden