In zijn geboorteland is Erik Bertrand Larssen, mede door zijn boeken, bijzonder populair. En zijn ‘Helweek’ heeft dat nog extra aangewakkerd. Larssen is een echte rechttoe-rechtaan spreker en schrijver. Dat maakt het lezen van zijn recente pennenvrucht een makkelijke en aangename klus. Zijn verhaal in praktijk brengen is natuurlijk andere koek.
Larssens ‘Helweek’ heeft als doel om jezelf te prikkelen om voorbij je comfortzone te komen en te presteren. Buiten de comfortzone worden namelijk de topprestaties geleverd en doelen behaald. In feite weet iedereen dat, maar de crux zit ‘m in het feit dat je ‘slechts 7 dagen’ nodig zou hebben om het beste uit jezelf te halen. Veel voornemens worden al in de kiem gesmoord omdat het vaak een lang traject betreft. Dat werkt voor veel mensen ontmoedigend, dus met Helweek verlaagt Larssen de drempel om het te proberen. Deze personal development of personal motivation-Helweek is gebaseerd op de helweek van het Noorse leger. Een week waarin rekruten getest worden op hun geschiktheid om officier te worden. Zij worden hierbij zowel fysiek als mentaal tot het uiterste gedreven.
Larssen heeft die week zelf meegemaakt en veel over zichzelf geleerd, hetgeen hij nu toepast bij uiteenlopende cliënten van zakenmensen tot en met topsporters. In feite is dit de essentie: in extreme situaties word je teruggeworpen op jouw mentale kracht, veer- en wilskracht. Wanneer je daarop vertrouwt en je daaraan overgeeft, dan zul je zien dat je veel meer kunt dan je voorheen dacht. Het boek is makkelijk geschreven en is een duidelijk handboek voor elke Helweek-dag. Het beste is om het eerst helemaal uit te lezen en daarna pas met het boek aan de slag te gaan, zoals Larssen zelf ook adviseert.
Op die manier kun je de week goed voorbereiden. Tijdens de Helweek wordt ook het uiterste van je gevraagd. Bijvoorbeeld: elke dag om vijf uur opstaan en om tien uur naar bed gaan, geen televisie kijken of sociale media gebruiken, elke dag sporten en keihard werken.
Met als extra test: je mag in de nacht van donderdag op vrijdag helemaal niet naar bed. Elke dag krijg je, naast de basisgeboden/verboden ook nog een specifieke opdracht. Variërend van slechte gewoontes afleren, timemanagement verbeteren tot en met een serieuze dialoog met jezelf. Het onderwerp is reuze interessant, maar het compacte boekje nodigt je ook echt uit om de Helweek te proberen.
Larssens aanpak zonder enige zweverigheid zal de nuchtere Nederlander zeker aanspreken. In tegenstelling tot veel andere hulpboeken komt Larssen heel snel ‘to the point’ en voelt hij haarfijn aan wat de moderne mens wil: de regie over zijn/haar leven. En wie wil niet het beste uit zichzelf en uit het leven halen? Nu alleen nog…doen!
Over Angelina Hammond
Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline) mét 100% inzet, passie en enthousiasme. Amsterdamse basis met kosmopolitische inslag. Persoonlijke én professionele interesse & bekwaamheid op het gebied van on- en offline communicatie. Hammond werkt in verschillende subdisciplines van het vakgebied Communicatie; zowel interne als externe communicatie, PR, e-communicatie, crisiscommunicatie, persvoorlichting, evenementorganisatie, (marketing)communicatie en social media. Inclusief werken met én schrijven voor papieren en digitale media. Daarnaast werkt ze zowel voor de commerciële als voor de non-profitsector.