'De menselijke maat' bestaat uit vijf delen maar dit heb je tijdens het lezen niet eens in de gaten. Deze indeling had voor mij ook achterwegen gelaten kunnen worden. Een dikke 35 onderwerpen passeren de revue. Ieder onderwerp start met een verhaal van Joop Janssen uit de praktijk.
Deze verhalen gaan over zijn jarenlange ervaringen bij diverse bedrijven. Maar ook privé situaties worden aangehaald. De verhalen zijn to the point geschreven en daardoor ook heel herkenbaar. Joop heeft een manier van vertellen die je boeit. Het gaat hem niet om wat hij eventueel goed gedaan hebt maar om wat je er van kunt leren. Fouten komen in de verhalen dan ook voor, maar door zijn manier van vertelen herken je die niet direct als een tekortkomingen maar als leermomenten.
Na ieder verhaal neemt Twan van de Kerkhof (vermoed ik) het over met 'De les'. In 'De les' komt de internationale theorie aan bod. Het onderwerp uit 'het verhaal' wordt toegelicht met deze theorie. De theorie wordt breed uitgelicht.
De auteur blijft gelukkig niet hangen in enkele bekende goeroes. Nee, een breed veld van deskundigen komt aan bod. Natuurlijk zitten hier de meest bekenden bij, maar ik ben ook nieuwsgierig geworden naar enkele andere auteurs. Hun werk zal ik zeker nader gaan bestuderen. De lessen beslaan slechts enkele pagina's waardoor de verhouding tussen praktijk (Het verhaal) en theorie (De les) niet uit de pas loopt.
Tussen de onderwerpen staan zo af en toe zogenaamde 'noten van Joop'. Dit betreffen specifieke uitspraken van Joop of te wel oneliners. Ten slotte geeft Joop zijn mening als voorzitter van de raad van bestuur van Heijmans over de bouwfraude. Natuurlijk een praktijkverhaal, maar wel oprecht en het geeft een indruk(je) van de andere kant van het verhaal. Hij haalt hier uit naar de rol van de overheid. Het verhaal is wat kort. Misschien een aardig onderwerp voor een volgend boek.
Het leuke van het boek is dat het start met de praktijk en daarbij de relevante theorie ervan toetst, een omgekeerde bewijslast zou je kunnen zeggen. Je kunt het van voor naar achter uitlezen maar ook kriskras door elkaar. Ieder onderwerp staat op zichzelf. De titels van de onderwerpen geven een goede indruk over het onderwerp. Dat maakt het eventueel zoeken makkelijk.
Ik kan 'De menselijke maat' meerdere mensen aanraden. Ten eerste diegenen die al menig managementboek gelezen hebben. Voor hen is het boek een zogenaamd feest van herkenning. Maar ook managers die nog niet zo belezen zijn, dit boek geeft hen volop aanwijzingen voor boeken die hun interesse zou kunnen hebben.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.