De titel 'De Rockefeller-strategie' en de claim 'strategie op één a4-tje' uit de flaptekst maakten mij als strategisch adviseur nieuwsgierig. Veel bedrijven lopen, na het afronden van het proces van strategieformulering, aan tegen de implementatie van de strategie. Welke acties moeten ondernomen worden, in welke volgorde en hoe is de voortgang te meten?
Verne Harnish gebruikt de ervaring uit zijn eigen consultancy-organisatie om de lezer instrumenten aan te reiken waarmee zij in staat worden gesteld om doelen en prioriteiten te bepalen. Het a4-tje blijkt, na lezing van het boek, een strategisch plan waarbij de visie consequent wordt doorvertaald naar acties die genomen moeten worden om de strategische doelen te behalen.
Harnish heeft de 'best practices' uit zijn adviespraktijk verzameld en gebundeld. Het begint volgens hem bij het bepalen van een visie, die uiteindelijk wordt vertaald in de te nemen acties om die visie te realiseren. Dit resulteert in een sterke focus binnen de organisatie. Stelt u zichzelf inderdaad eens vijf prioriteiten en niet meer dan dat. Focust u zich eens op het behalen van uw top prioriteiten en doe wat u moet doen. Dit vergt ijzeren discipline, maar levert aan het einde van de plancyclus wel datgene op waar u prioriteit aan hebt gegeven.
'De Rockefeller-strategie' is een handboek en moet in mijn ogen ook als zodanig gebruikt worden. Verne Harnish heeft in zijn boek eigenlijk geen nieuwe theorieën, modellen of tools ontwikkeld. Wat hij echter wel doet is een aantal losstaande theorieën en modellen tot een geheel te smeden. Rockefeller, SWOT-modellen, kernwaarden, Goldratts bottleneck management. Uiteindelijk draait het erom dat je als manager voor elkaar krijgt dat de juiste mensen de juiste dingen doen.
De juiste mensen is zo'n factor die belangrijk is voor de groei van organisaties. Als u een wedstrijd wilt winnen dan moet u A-spelers opstellen. Ze kosten wel meer, maar ze leveren ook meer toegevoegde waarde. Uiteraard heeft u dan ook minder spelers nodig om hetzelfde werk gedaan te krijgen. Minder goede medewerkers kunnen de relatie met een klant op scherp zetten en uiteindelijk de groei van uw organisatie frustreren.
Het a-4tje kunt u het best vergelijken met een dashboard. (Sjablonen zijn op de website van Harnish te downloaden) Het dashboard zorgt voor focus. Stelt u zich eens voor dat iedereen in uw organisatie weet wat de doelen zijn, dat alle neuzen dezelfde kant op staan, dat iedereen weet waar hij aansprakelijk voor is en zich alleen op de prioriteiten richt, en iedereen weet bovendien welke acties worden verwacht… die organisatie moet gewoon groeien! Het zal duidelijk zijn: wat ik sterk vind is dat de ondernemer, directeur of manager, gedwongen wordt om keuzes te maken om uiteindelijk tot de essentie te komen. Welke factoren zijn belangrijk om in de gaten te houden?
In de praktijk kom ik vaak ondernemers tegen die te veel tegelijk willen, waardoor dan uiteindelijk onvoldoende gerealiseerd wordt. Het identificeren van de factoren die de groei bepalen c.q. de groei belemmeren is essentieel. Als de gehele organisatie zich richt op deze factoren dan is de groei bijna niet meer tegen te houden. Snel groeien, zeker in deze tijden, wie wil dat niet?