'Veranderen in 100 dagen' is een eenvoudig boek. De hoofdpersoon is Jochem, een student bedrijfskunde. We kijken over zijn schouder terwijl hij een verandertraject gaat uitvoeren en wel lezen met hem mee als hij een aantal boeken over verandermanagement leest en van commentaar voorziet. Tijdens dat meelezen, komen we een aantal interessante boeken tegen en doen veel algemene kennis op. Bijvoorbeeld over bekende theorieën over veranderen: het werk van auteurs als De Caluwé, Kotter, Bridges en Senge worden helder en beknopt uitgelegd. De afwegingen die onze student maakt, zijn soms kort door de bocht en wat oppervlakkig. Nu kan en mag dit bij een student, maar in de praktijk kan dit natuurlijk niet. Zo wordt 'Leren veranderen' van De Caluwé even snel beoordeelt, terwijl er in de praktijk volgens De Caluwé een diepgaande diagnose door een materiedeskundige gesteld moet worden. Het is voor de beginner wel interessant om in honderd bladzijden veel zaken voorbij te zien komen. Je krijgt zo een indruk wat er allemaal bij een verandering komt kijken. Allerlei zaken die te maken hebben met veranderen, passeren vervolgens per hoofdstuk overzichtelijk de revue: planmatig werken, de AtspAr-methode, het stellen van een diagnose vanuit het perspectief van de verandermanager, het stellen van een diagnose vanuit het perspectief van de medewerker, het managen van transities (overgangen), motiveren van medewerkers, het omgaan met weerstanden en het gebruiken van interventietechnieken. Telkens wordt de theorie gekoppeld aan de praktijk van Bakkers Techniek, de voorbeeldcase in het boek 'Veranderen in 100 dagen'. Bakkers Techniek is een bedrijf dat machines levert aan bakkerijen en het onderhoud daarvan verzorgt. Het bedrijf is ontstaan uit een fusie van vijf kleine bedrijven. Deze fusie is niet erg succesvol verlopen: het middenmanagement blokkeert vernieuwingen, de monteurs werken niet mee, de cijfers zijn niet rooskleurig, en zo zijn er nog een aantal problemen. Bedrijfskundestudent Jochem zoekt uit wat er bij Bakkers Techniek moet gebeuren om het bedrijf weer vlot te trekken. Daarbij is het perspectief van de verandermanager minstens zo belangrijk als dat van de medewerkers die geen zin hebben in weer een verandering. Na exact honderd bladzijden wordt de vraag gesteld: waarom in honderd dagen? Deze vraag wordt op één bladzijde behandeld. Nogal summier dus. De schrijfster Patries Quant is met Swieringa & Jansen ('Gedoe komt er toch') van mening dat een cultuurverandering heel snel gaat. Hier zie ik liever staan dat een cultuurverandering snel kán gaan, maar dat lang niet in alle gevallen ook dóet. Deze cultuurvlieger gaat niet altijd op, en het spoort niet met wat de auteur zelf schrijft: 'Gedrag veranderen laat zich soms moeilijk voegen in een schema van honderd dagen. Als we maar een tijdje toestaan dat we “gedoe” hebben: meningsverschillen, conflicten, machtsvertoon, politiek geharrewar.' Dat mag dan kennelijk honderd dagen duren, en geen dag langer! Waarom niet, wordt verder niet uitgelegd. Honderd is natuurlijk een mooi rond getal, maar goed, daar zijn er meer van. Maar omdat dit ook de titel van het boek is, had ik hier meer uitleg verwacht. De toegevoegde waarde van dit hoofdstuk is dan ook nogal duister. 'Veranderen in 100 dagen' van Patries Quant bevat interessante schema's, tabellen en overzichten. De bibliografie geeft ten slotte voldoende mogelijkheden voor verdere verdieping en verbreding op deze boeiende materie
Over Jaap Hollaar
Jaap Hollaar MBA is Hoofd Stafbureau Facilitaire Zaken bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-Overflakkee (ISGO) en heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland te Buren.