Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

E-business your business (3e druk 2007)

In de verzadigde markt van E-business boeken, is het met een lantaarntje zoeken naar dat ene boek dat toegevoegde waarde biedt. Kan 'E-business your business' van Boudewijn Raessens het lichtpuntje zijn waar iedereen naar zoekt?

Mark Murkes | 23 mei 2008

Het aantal boektitels dat begint met het 'E-' voorvoegsel is nauwelijks meer bij te houden. Te pas en te onpas wordt deze letter voor elk woord gezet wat maar met communicatie, ICT en commercie te maken heeft. Vaak zijn deze boeken niet meer dan een uitleg van enkele moderne buzzwords. De meeste boeken over E-business gaan dan ook de fout in door geen duidelijk kader te bieden: verder dan een opsomming van huidige internet toepassingen komen ze meestal niet. Bouwedijn Raessens gaat uit van een andere invalshoek. Hij ziet internet als een stuk gereedschap, dat op verschillende manieren ingezet kan worden om de businessprocessen te ondersteunen. Hiervoor gaat hij terug naar de basis van een bedrijf. Wat zijn de doelstellingen? Hoe zit het businessmodel in elkaar? Wat zijn de bijbehorende processen? Daarna pas volgt de cruciale vraag: hoe kunnen deze processen via internet verbeterd worden? Geen enkel boek over internet ontkomt aan een stuk technische achtergrondinformatie. Raessens beschrijft dit helder, maar blijft niet hangen in de techniek. Het is wel zaak om bij de les te blijven, want een enkele alinea kan voor nieuwkomers veel informatie bevatten. Tijdens het lezen beklijft het gevoel dat deze kennis weliswaar noodzakelijk is als fundament, maar dat de echte belangrijke onderwerpen nog komen. Klantprocessen, distributie en businessmodellen worden vervolgens uitgebreid behandeld. Hierbij worden geen kant-en-klare oplossingen gegeven, maar wordt de lezer uitgedaagd zelf na te denken over de te voeren strategie. Door middel van cases krijgt de lezer wel enkele handreikingen aangeboden om dit denkproces goed te laten verlopen. Het kwartje valt uiteindelijk als men de biografie van de auteur leest: Raessens is hogeschooldocent, wat reflecteert in zijn schrijfstijl en de manier van uitleg. De verschillende hoofdstukken doen dan ook erg aan als schriftelijke colleges. Vanwege deze aanpak is het voor een nieuwkomer niet verstandig om dit boek in één ruk uit te lezen. Een hoofdstuk per keer is voldoende, waarbij men zichzelf even de tijd moet gunnen om alle nieuwe informatie te verwerken. Het is verbazingwekkend hoeveel informatie er in dit werk van tweehonderd pagina's is gestopt. In tegenstelling tot andere boeken, is de inhoud niet alleen een overzicht van huidige internet-tools en technieken, maar worden deze geplaatst in een inhoudelijk kader van business en ICT. Als er al een kritische noot geplaatst dient te worden, is deze puur gericht op de kaderzetting van het boek; er wordt erg uitgegaan van ICT-processen. De communicatieve functie van internet blijft daardoor onderbelicht. Hoewel er wel een hoofdstuk aan e-marketing wordt besteed, is dit een vreemde eend in de bijt. Hetzelfde kan gezegd worden van het onderwerp usability: ondanks het feit dat er een lijst van vijftig aandachtspunten is opgenomen, is dit te summier om serieus genomen te worden. Het boek zou ironisch genoeg beter af zijn door dit achterweg te laten. Desondanks dient men zich te realiseren dat deze kanttekeningen geen invloed hebben op de waarde van het eigenlijke onderwerp: een uitgebreide analyse hoe het internetkanaal valt in te zetten om de doelstellingen van een businessproces te ondersteunen. En dat doet 'E-Business your business' erg goed!

Over Mark Murkes

Drs. Mark Murkes is Digital Media Advisor en helpt organisaties bij het formuleren en realiseren van digitale oplossingen. Hij is te bereiken via mark@monomedia.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden