De titel verraadt dat ‘Projectmanagement, een professionele aanpak van evenementen’ gaat over een professionele aanpak van evenementen, maar goed beschouwd is dit boek ook zeer professioneel opgebouwd. Het boek leidt beginnende en ervaren projectleiders, die zich bezig houden met het organiseren van evenementen, door de noodzakelijke stappen die gezet moeten worden om van een evenement een succes te maken. Terecht beginnen de beide auteurs, Jan Verhaar en Iris Eshel, met een inleiding waarbij stil word gestaan bij het waarom van projectmanagement en wat projectmanagement eigenlijk is. Vervolgens wordt er aandacht besteed aan een stuk theoretische inleiding over wat een evenement is, dat elk evenement een ander doel kan hebben en welke functie een projectaanpak hierbij moet hebben. Hier toont zich ook de professionaliteit in het tot stand komen van het boek. Want wordt er vervolgens bijvoorbeeld iets gezegd over ‘een evenement’ dan schromen beide auteurs niet om daar verder op in te zoomen wat voor soort evenementen er allemaal kunnen zijn. Zo wordt gerefereerd aan publieks- of bedrijfsevenementen, maar ook aan consumentenevenementen. Elk soort evenement behoeft zijn eigen bijzondere aandacht waar het gaat om de betrokken partijen, wie het initiatief neemt, welk doel het moet dienen en op welke wijze de boodschap het beste kan worden overgebracht. Vervolgens staan de auteurs stil bij onderdelen als het creatieproces (hoe ontwikkelt zich een idee rond een evenement als het gaat om de te bereiken doelgroep, het nieuwe product, of bijvoorbeeld de service). In het onderdeel projectmanagementconcept staan Jan Verhaar en Iris Eshel uitvoerig stil bij de wijze waarop een project gemanaged kan worden. Daarbij wijzen ze er regelmatig op dat veel aangehaalde voorbeelden of modellen ook precies dat zijn wat ze voorstellen en dat vaak flexibiliteit geboden is afhankelijk van het eigen project. In het tweede gedeelte van het boek wordt de lezer/gebruiker uitgedaagd zelf aan de slag te gaan. De lezer/gebruiker wordt begeleid, en door middel van ervaringsverhalen ondersteund, bij het maken van de juiste keuzes – de juiste stappen – om een evenement als project op te pakken. Of dat nu een evenement of bijvoorbeeld een conferentie betreft. Sterk in het boek vind ik dat er ook aandacht wordt besteed aan het instrumentarium waarover een projectleider van evenementen moet beschikken. Aandacht wordt besteed aan onderwerpen als: 1) hoe bouw ik een projectorganisatie op en met wie heb ik binnen en buiten het project te maken, 2) hoe maak ik een projectbegroting en hoe bewaak ik de budgetten voor de diverse onderdelen als ook 3) de projectmarketing en projectcommunicatie. Het boek leest zeer prettig en bevat een uitgebreid arsenaal aan mogelijkheden om een evenementenproject zorgvuldig op te pakken. Wat mij betreft blinkt het uit in zorgvuldigheid onder andere waar de diverse vormen van projectmanagement worden beschreven. Tussen de regels door lees ik daar ook de vorm van projectmatig creëren terug. Voor een beginner een mooi beginpunt met tal van modellen en voorbeelden en voor een ervaren projectleider van evenementen een boeiend naslagwerk.
Over Dick Bos
Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.