Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Transmedia storytelling

Succesvolle organisaties raken hun medewerkers, klanten, hun stakeholders en de maatschappij met een inspirerend verhaal en laten zien wat hun toegevoegde waarde is. Storytelling kan daarbij helpen.

Louis Thorig | 21 december 2015

Publieksgroepen bestaan uit actieve en passieve mensen die op een juiste manier benaderd moeten worden. We weten dat corporate storytelling een inspirerend en krachtig communicatiemiddel is dat steeds meer in zwang komt om publieksgroepen bij boodschappen over een merk, organisatie of bedrijf te betrekken en drempels weg te nemen. Kortom, het middel is bij uitstek geschikt om een organisatiestrategie communicatief te maken naar klanten, stakeholders en relevante publieksgroepen. Maar juist transmedia storytelling bij uitstek is misschien nog wel een krachtiger communicatiemiddel om boodschappen over een merk, organisatie of bedrijf over te laten overkomen bij de voor de organisatie relevante publieksgroepen. De term transmedia storytelling is ooit bedacht door de Amerikaanse mediawetenschapper Henry Jenkins en is nog steeds in ontwikkeling. Transmedia storytelling is niet alleen prima inzetbaar als marketingcommunicatiemiddel maar ook als concerncommunicatiemiddel. Hoewel transmedia storytelling op het eerste gezicht erg veel lijkt op crossmedia storytelling, is er toch een wezenlijk verschil. Crossmedia storytelling is steeds hetzelfde verhaal, maar gepubliceerd op verschillende communicatiekanalen zoals film, TV, social media, apps, boeken/strips, spelletjes. Echter bij transmedia storytelling biedt elk communicatiekanaal plaats aan een eigen uniek deel van het verhaal. Sterker nog, voor transmedia storytelling creëer je voor elk kanaal een eigen verhaallijn. Hierdoor gaan geïnteresseerden zich niet vervelen met continu hetzelfde verhaal op verschillende communicatiekanalen te moeten zien en/of horen zoals bij crossmedia storytelling. Bij transmedia storytelling worden mediakanalen juist vanuit hun mediumspecifieke kracht ingezet om elkaar vanuit beleving aan te vullen. Een bijkomend voordeel van transmedia storytelling is dat je meer en vooral unieke content krijgt. Volgens Boonstra vraagt transmedia storytelling van de communicatieprofessional om een heel andere manier van denken om je publiek actief mee te laten doen met je verhaal. Het actieve deel van je ‘fans’ kan zelfs het verhaal oppikken en blogs of vlogs of forums starten om zelf het verhaal compleet te maken en de ervaring te optimaliseren. Maar hoe maak je een transmediale verhaallijn met impact? Dat is niet eenvoudig, maar het boek van Boonstra biedt een gedegen 12-stappenplan om transmedia storytelling toe te passen voor de meest uiteenlopende communicatieprojecten. Per stap geeft de auteur precies aan wat de opbrengst zou moeten zijn. De opzet van een transmedia storytelling communicatieproject begint heel basaal met het vaststellen van het ‘waarom’, het ‘hoe’ en het ‘wat’ van een organisatie of bedrijf. Vervolgens is het zaak om inzicht te krijgen in de drijfveren en beweegredenen van je publiek. Welke authentieke elementen zijn bruikbaar om het verhaal vorm te geven? Welke media gebruikt je publiek? Welke mediakanalen zijn geschikt om het verhaal te activeren? Hoe ga je de verhaallijn opzetten, welke elementen bouw je in om het verhaal succesvol te maken en om het de juiste overtuigingskracht mee te geven? Als de planmatige fase eenmaal achter de rug is, breekt de implementatiefase van het transmedia storytelling communicatieproject aan. Nu is het zaak om het verhaal te combineren met de gekozen mediaplatformen en mogelijkheden te bedenken hoe je diverse publieksgroepen kunt laten participeren of anders gezegd kunt zorgen dat ‘fans’ een actieve bijdrage gaan leveren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen via online media maar ook door ‘fans’ bij elkaar te laten komen. Dit alles lukt alleen maar als relevante content iets wezenlijks teweeg brengt bij je publieksgroepen. De laatste stap van Boonstra’s stappenplan behelst de ‘accountabilty’ van het project. Welke indicatoren of kritische succesfactoren pas je toe om de doelrealisatie van het transmedia storytelling communicatieproject te meten? Het aantrekkelijke van Boonstra’s boek is dat de auteur veel tot de verbeelding sprekende casuïstiek gebruikt zoals de verhalenwereld van Heineken, Harry Potter, Coca Cola, Barack Obama, coöperatie DELA en nog veel meer, om zijn gedachtegoed te onderbouwen en te verduidelijken. Beslist een aanrader voor communicatieprofessionals (in opleiding) en studenten HBO communicatie.

Over Louis Thorig

Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden