Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Wahlberg - Het verhaal van een CEO

In Wahlberg staat de coaching van een CEO centraal. Het eerste boek van Arvid Buit is een businessroman waarbij hij de lezer meeneemt in een uitvoerig coachingstraject. De lezer ervaart stap voor stap de transformatie van een keiharde en berekenende CEO naar een sociale en empathische leider.

Maarten Fijnaut | 12 januari 2016

‘Wahlberg’ is een boek met een interessante inkijk in de dynamieken van personen en organisaties. Het verhaal bevat vele details over de coaching en de effecten daarvan. De informele en luchtige schrijfwijze is laagdrempelig en ongedwongen, het boek lees je in één adem uit. Toch voelt het af en toe iets te ‘gemaakt’ en voorspelbaar, desondanks is deze romanvorm afwijkend en een interessante afleiding naast de traditionele managementboeken. Arvid Buit is executive coach, zijn ervaring met coaching en acteren op bestuurlijk niveau heeft hij meegenomen in het schrijven van dit boek. Haarfijn brengt hij het systeem in kaart en beschrijft het coachingsproces vanuit de ogen van CEO Dirk Wahlberg. De arrogante leider van een grote organisatie leeft van vergadering naar vergadering, zit in zijn eigen kantoor of auto met chauffeur en schoffeert iedereen die op zijn pad komt. Zijn zakelijke omgeving leidt eronder en ook de relatie met vrouw en kinderen komt onder spanning te staan. Zijn keiharde buitenkant wordt stevig op de proef gesteld en vanuit het bestuur wordt coaching geëist. Hoewel Wahlberg het hier mee oneens is, speelt hij het spel mee en gaat op zoek naar een coach. Na een eerste mislukte ervaring ontmoet hij zijn ‘gelijke’ in coach ‘Elian’. Elian geeft niet mee en wordt volwaardig sparringpartner van Dirk. Het gehele coachtraject maakt de lezer van dichtbij mee, waarbij de dynamiek uit de gesprekken uitvoerig wordt beschreven. Gesprek na gesprek ontwikkelt de CEO zich tot een empathisch persoon en leert hij meer van zichzelf en zijn omgeving. Ook ervaart de lezer de gebruikelijke terugvallen en stapt de coachee meerdere malen in eigen valkuilen. De persoonlijke ontwikkelingen van de hoofdpersoon nodigen uit tot reflectie en zorgen ervoor dat de lezer over eigen uitdagingen kan nadenken. Bovendien deelt Buit leerzame informatie over narcisme, de effecten en vooral over de wijze hiermee om te gaan. Het boek bestaat uit drie delen, elk met korte hoofdstukken van slechts 2 of 3 pagina’s. Dat houdt de vaart er goed in en zorgt ervoor dat ik constant scherp bleef met lezen. De levendige beschrijving biedt meer begrip en inzicht in de belevingswereld van ‘bazen’, hoewel de situaties soms wel iets gechargeerd zijn. Zowel de gebeurtenissen als de gedachten van de hoofdpersoon lijken soms wat overtrokken. Ze zorgen wel voor een aantrekkelijk verhaal, waarin benadrukt wordt dat het ontwikkelen van de sociale, menselijke kant essentieel is voor het behalen van duurzame resultaten. Als ervaren coach lees ik dit boek met genoegen. Interessant om inzicht te krijgen in een coachtraject van een collega. Hoewel het boek fictie is, zijn de patronen van zowel coach als coachee herkenbaar. Het is duidelijk merkbaar dat Buit vaker met het coach-bijltje gehakt heeft. Toch is het boek wel erg pro-coach, iemand met de nodige scepsis over coaching zal het boek snel aan de kant schuiven en dat is jammer, juist de ‘Dirk Wahlbergs’ van deze wereld zouden interessante inzichten kunnen krijgen door zo’n verhaal. Voor coaches en geïnteresseerden in persoonlijke ontwikkeling en dynamiek op strategisch niveau is het een aantrekkelijk alternatief naast alle theorieboeken. Bovendien leest het makkelijk weg, zet het aan tot zelfreflectie en is het daarom prima vakantiekost.

Over Maarten Fijnaut
Maarten Fijnaut is fulltime levensgenieter, sprekerscoach en trainer/coach bij Leeuwendaal. Daarnaast organiseert hij activiteiten zoals Chateausessies, SpiritWalk en TEDxHaarlem. Kijk voor meer informatie op zijn Linkedin profiel (http://www.linkedin.com/in/maartenfijnaut).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden