De blokken in Het Communicatie Model compact zijn analyse, strategie en aanpak. Er moet verbinding zijn tussen een organisatievraagstuk en de communicatiedoelen die een deel van dat vraagstuk moeten oplossen, anders is het niet strategisch. Daarom begint de analyse met de organisatie- en de communicatievraag. Vervolgens worden de organisatie en haar omgeving grondig ontleed en daar moet de visie op communicatie aan worden gekoppeld. Het geheel kan eventueel met een SWOT-analyse worden afgerond als overstap naar de strategiefase.
Van strategie tot monitoring
In de strategiefase worden keuzes gemaakt in positionering, doelgroepen, communicatiedoelen. Samen bepalen die de strategie. De laatste bouwsteen in deze fase is de accountability: Op welke resultaten mikt de communicatieprofessional en waar is hij wel en niet verantwoordelijk voor? De aanpak is de laatste fase. Die begint bij het concept: welk creatief idee is de basis voor het merk of de campagne? Het concept wordt vertaald naar content en een plan van aanpak voor de uitvoering. De laatste bouwsteen, die gek genoeg ontbreekt in de inhoudsopgave, is monitoring. Een plan is namelijk niet in beton gegoten, maar zal door interne en externe invloeden regelmatig aangepast moeten worden.
Houvast voor commuicatie
Het Communicatie Model is een overzichtelijk en toegankelijk boekje dat houvast geeft om met communicatie aan de slag te gaan. Sterk is dat de auteur, hoe bondig ook, toch recht doet aan de complexiteit van het fenomeen communicatie. Het hele proces neemt toch ruim honderd pagina’s in beslag en haalt daarmee de wind uit de zeilen van simplisten die denken dat het eenmalig over de schutting zetten van een bericht betekent dat ze communiceren. Het is jammer dat het boekje niet ingenaaid is. Het nodigt uit om vaak te gebruiken, maar zal dan snel een losbladig geheel worden. Dat daargelaten, hoort het in de bibliotheek van iedere communicatieprofessional thuis.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.