Wahlberg; het verhaal van een CEO is een ‘businessroman’, waarin de CEO Wahlberg gevolgd wordt die door zijn narcistische trekken totaal vastloopt in zijn leven; zowel zakelijk als privé. Hij gaat op aandringen van zijn Raad van Commissarissen een coachingstraject aan.
Wahlberg; het verhaal van een CEO gaat over Dirk Wahlberg. Hij is CEO van een bedrijf dat onder zijn leiding is gegroeid naar 1100 medewerkers. Dirk ziet dat als zijn verdienste en verdraagt geen enkele kritiek want niemand anders had dit resultaat kunnen bereiken. Bovendien voelt elke eventuele kritische noot enorm ondankbaar want iedereen heeft toch werk dankzij zijn briljante leiderschap.
We treffen Dirk aan op het moment dat zijn bedrijf verlies maakt en klanten verliest. De Raad van Commissarissen (RvC) stelt hier terecht vragen over, mede omdat de huidige cultuur en leiderschap volgens hen absoluut geen garantie geven voor een ommekeer in bedrijfsresultaten. Uiteindelijk stelt de RvC Dirk een ultimatum. Ongeveer tegelijkertijd doet zijn vrouw dat ook door met de kinderen een aantal dagen naar haar ouders te gaan. Dirk heeft als het ware op zijn 53ste bij iedereen al zijn credits verspeeld.
Via een personeelsfeest komt hij in contact met Elian die zich niet laat intimideren maar Dirk als gelijkwaardige van repliek dient. Dat zint Dirk niet maar het wekt tegelijkertijd zijn interesse in die man en als blijkt dat Elian een executive coach is, wordt dit de start van het coachingstraject waar de RvC zo op aangedrongen had.
Het verhaal in het boek is tweeledig:
· De CEO die het bedrijf groot heeft gemaakt is niet meer in staat om het te begeleiden en open te staan voor input van anderen; hij kan alleen nog maar LEIDEN vanuit de overtuiging dat hij de enige is die het begrijpt;
· Het Management Team dat gedurende de groei van het bedrijf goed werk heeft verricht, heeft niet de kwaliteiten die nodig zijn om bij veranderende marktomstandigheden het hoofd te bieden aan de uitdagingen.
We lezen en ervaren hoe Dirk door de verschillende fasen van persoonlijke verandering gaat. Van vastgeroest gedrag naar herkenning van dit gedrag, van onbegrip voor anderen naar begrip voor de mensen om hem heen, van leider naar begeleider van een bedrijf dat moet veranderen om te overleven. Omdat het fictieve verhaal echter geschreven is door een coach, ontstaat de neiging om de coach de hoofdrol te geven en Wahlberg als pion hierin te beschouwen.
Wahlberg; het verhaal van een CEO is makkelijk leesbaar, schetst een helder verhaal en is een goede manier om coaching breder geaccepteerd te krijgen. Voor iedereen bestaat uiteindelijk de valkuil om vast te lopen in een ingesleten patroon; een patroon dat ons succesvol maakte maar wellicht op een bepaald moment niet tot verder succes leidt. En dan is de grote vraag of we zelf in staat zijn om te zien wat moet veranderen. Het was Dirk zonder de hulp van zijn executive coach in ieder geval niet gelukt.
Ondanks dat het verhaal af en toe iets te simplistisch lijkt en de coaching bijna ongeloofwaardig succesvol is, zet deze ‘businessroman’ zeker aan tot nadenken. Arvid Buit schrijft een origineel verhaal over de praktijk van een executive coach en ik geloof na het lezen van zijn boek zeker in zijn originele en eigenzinnige aanpak.
Over Mireille Schrijnemaekers
Mireille Schrijnemaekers is marketingconsultant en interim-manager bij Zelino BV en heeft 20 jaar werkervaring bij grote (internationale) organisaties, waaronder Vodafone, Ernst & Young, KPN, Pon en SNS Bank.