Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Employee experience - 'Uitgebreid, actueel en relevant '

Om de wedstrijd om de klant én medewerker te kunnen winnen, moet je de medewerker op de eerste plaats zetten. Door medewerkers een geweldige ‘employee experience’ te bieden. Dit is dé manier om een topwerkgever te worden. Dat schrijven Heleen Mes en Gea Peper in Employee experience.

Sjors van Leeuwen | 11 december 2018 | 4-6 minuten leestijd

Wat zijn de geheimen van topwerkgevers? Wat kunnen organisaties doen om het werkgeluk van hun medewerkers te vergroten? Hoe kan HR het voortouw nemen om écht werkgeluk te creëren? Het antwoord op deze vragen lees je in het boek Employee Experience - Happy People Better Business van Heleen Mes en Gea Peper. Allebei zijn ze specialist in employee experience en geven ze presentaties, workshops en opleidingen over employee experience en gelukkig werken.

De laatste jaren wint het besef dat je pas een topwerkgever wordt als je de medewerker écht op de eerste plaats zet. Door hem of haar een geweldige employee experience te bieden. Dat is dé manier, want zo schrijven de auteurs: ‘Medewerkers die zich happy, betrokken en bevlogen voelen, zetten zich immers meer in voor hun werk, de klant en hun collega’s. Hun productiviteit ligt hoger en hun verloop en ziekteverzuim is lager.’ Dat alles leidt tot meer tevreden, trouwe klanten en betere financiële prestaties. Tel uit je winst. Want zo constateren de auteurs terecht: ‘Voldoende onderzoeken hebben inmiddels het verband tussen succesvol zijn in de business en happy medewerkers aangetoond.’ Of zoals een van de managers in het boek zegt: ‘Je moet zorgen dat je medewerkers gelukkiger zijn dan die van je concurrent. Dan win je.’

De auteurs maken in het boek onderscheid tussen de begrippen medewerkertevredenheid (met de werksituatie), betrokkenheid (bij de organisatie), bevlogenheid (in het werk) en werkgeluk (goede werk-prive balans). Het ultieme doel is dus het creëren van ‘werkgelukkige medewerkers’. Die zijn niet alleen tevreden, betrokken en bevlogen, maar ook meer in balans, hebben minder stress en daardoor minder kans op een burn-out, zo langzamerhand arbeidsmarktziekte nummer één. Daarbij zien de auteurs diverse aanleidingen voor een andere HR-aanpak, namelijk de vele veranderingen in de maatschappij, technologie, de inhoud van het werk en de veranderende verwachtingen en behoeften van (nieuwe generaties) medewerkers.

Om het werkgeluk van medewerkers te vergroten moet je volgens de auteurs niet de focus leggen op de uitkomst, maar op de weg daar naartoe: de employee experience. Dit is de beleving van een (potentiële) medewerker in alle contacten met de organisatie en hoe dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. Het gaat dan om de hele medewerkerreis: van het lezen van de vacature, de eerste werkdag, een opleiding, een promotie, tot de dag van vertrek.

Om de beste employee experience te kunnen creëren moeten volgens de auteurs 5 aspecten van de organisatie geoptimaliseerd worden. Deze 5 aspecten vormen samen het acroniem HEART en ook het hart van het boek:

-       Happy Culture.

-       Energiegevende werkplekken.

-       Agile leiderschap en organiseren.

-       Redesign de employee journey.

-       Techniek die voor je werkt.

Centraal staat de vraag: ‘Wat heb jij nodig om in deze organisatie het beste van jezelf te kunnen geven?’ De auteurs beantwoorden deze vraag met een enorme hoeveelheid informatie (224 bronnen), onderzoeksresultaten, wetenswaardigheden (zoals ‘werknemers geven hun manager gemiddeld een 5,6’), aandachtspunten, inspirerende praktijkvoorbeelden (groot en klein), modellen (P3F, HEART, eNPS, employee journey) en talrijke lijstjes met praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Het boek gaat in op ontwikkelingen als gelukkig werken, zingeving (purpose), cultuur, innovatie, energierijke werkplekken, agile leiderschap, van functies naar rollen en jobcraften, zelfsturing, generatiemanagement, werving en selectie, training en opleiding, on- en off-boarding, talentmanagement, het nieuwe werken en high performance organizations (HPO). Opvallend is dat het onderwerp ‘werkinhoud’ (het werk zelf) en de (permanente) afstemming daarvan op de ‘werkbehoefte’ van de medewerker niet expliciet aan bod komt. Ook een belangrijke factor als het om werkgeluk gaat. Daarnaast bevat het boek een groot aantal leerzame en inspirerende praktijkcases van bedrijven en organisaties als ABN AMRO, Tony Chocolonely, Coöperatie VGZ, D/Dock, Bynder, Kinki Kappers, Hunkemőller, Koekjesfabriek Veldt, Oracle, Coolblue en Yard. Duidelijk wordt wel dat een goede employee experience niet alleen een feestje is van HR, maar dat het een gezamenlijke, holistische inspanning vraagt van directie, lijnmanagement, HR en andere staf- en serviceafdelingen.

Employee Experience is een uitgebreid, actueel en relevant boek. Veel informatie op 232 pagina’s betekent wel een wat kleiner lettertype met veel volle pagina’s. Dat komt de ‘readers experience’ niet altijd ten goede.

‘Aan HR en andere leiders in een organisatie daarom de taak om de beste employee experience te bedenken, deze vorm te geven en te onderhouden’, zo schrijven de auteurs. Dit boek biedt daarvoor een groot aantal praktische inzichten, handvatten, voorbeelden en tips. Om met Richard Branson af te sluiten, want die roept het al decennialang: ‘Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they take care of the clients’.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden