Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Strategie gebaseerd op Rockefellers bedrijfslessen

Groeien. Wie wil dat niet? In zijn boek Mastering the Rockefeller Habits ontvouwt Verne Harnish een 'boost methode' om te komen tot even gestage als explosieve groei. Dit boek is nu in Nederlandse vertaling beschikbaar: De Rockefeller strategie. Het handboek voor snelgroeiende bedrijven.

Bertrand Weegenaar | 17 juli 2008 | 1-2 minuten leestijd

Sinds mijn eerste kennismaking met het boek De Rockefeller strategie van Verne Harnish ben ik fan. Verne is the 'growth guru' en de afgelopen twee jaar heb ik hem kunnen zien tijdens de presentaties die hij gaf tijdens de 'Boost seminars' van het magazine Sprout. Geïnspireerd door de monumentale biografie Titan The life of John D. Rockefeller sr. van Ron Chernow heeft Harnish ook een 'Boost methode' ontwikkeld die hij met zijn bedrijf Gazelles in de praktijk brengt. Een aantal van die strategieën is: focus op prioriteiten, ritme in organisatie, centraal overleg, en gegevens voor iedereen beschikbaar. De groeipiramide knoopt vervolgens alles aan elkaar: van lange-termijndoelstellingen op basis van het 'Grote', tot de dagelijkse kleine overlegrondes om tactische zaken te bespreken. Harnish heeft een complete en praktische methode neergezet om ondernemers inzicht te geven in hoe ze even gestage als explosieve groei kunnen bewerkstelligen, en controleren. En dat alles gelardeerd met veel praktijkvoorbeelden.

Toch een paar mitsen en maren. Niet bij het boek dat in 2002 onder de titel Mastering the Rockefeller Habits What you must do to increase the value of your fast-growing form verscheen, maar bij de vertaling. Het is namelijk niet meer dan een vertaling, dus de meeste Harnish-fans zullen de inhoud, mede door zijn stukken in Sprout als spin-off van de 'boost seminars', allang opgepikt hebben. Dus wat 'extra' (toespitsing op de Nederlandse situatie, enige couleur locale) zou op zijn plaats zijn geweest. En mogelijk, want er zijn adviesbedrijven in Nederland die de Rockefeller-methode helpen implementeren, dus er zijn ongetwijfeld casestories bekend die in samenspraak met Harnish in de Nederlandse editie geplaatst hadden kunnen worden. Een gemiste kans!

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden