Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk is een exponent van niet zo zeer een nieuwe manier van werken, maar eerder een nieuwe benadering van bedrijfsvoering.
De auteurs, Jason Fried en David Heinemeier Hansson, zijn de oprichters en directeuren van Basecamp, een relatief klein softwarebedrijf in de Verenigde Staten. Het boek begint met een simpel idee: je bedrijf is een product. Alles in het boek draait om dat idee: dat als je het product wilt verbeteren, vooruitgang wilt boeken, je het continue moet blijven verfijnen en reviseren. In dit vlotte en zeer goed leesbare boek beschrijven de twee hun zoektocht om van Basecamp een rustig bedrijf te maken. Kalm werken is een keuze en Basecamp roeit tegen de stroom van het hectische en resultaatgedreven Silicon Valley in. De soms revolutionaire keuzes die daarbij gemaakt worden zorgen echter ook voor succes en winst, die niet ten koste gaan van de medewerkers. Hoewel dit boek geschreven is door twee Amerikaanse softwareondernemers heeft het niets te maken met trendy zijn voor je klanten, hippe arbeidsvoorwaarden, kekke managementstijlen of wat dan ook. De ideeën van de auteurs zijn universeel en toepasbaar in iedere organisatie.
De kracht van het boek zit niet alleen in de ideeën maar vooral ook in het feit dat de auteurs goed en beknopt antwoord kunnen geven op de grote ‘maar hoe dan' vraag. De rode draad is dat het welzijn van de medewerkers altijd voorop staat. Het gaat dan bijvoorbeeld om het bestrijden van de monotonie van het werk door mee te bewegen met de jaargetijden. In de zomer werkt men bij Basecamp maar vier dagen, in de winter vijf. De zomer is voor het eenvoudige ‘lichte' werk, de winter voor de zwaardere ‘donkere' klussen. Een ander uitgangspunt is dat rust noodzakelijk is voor productiviteit, creativiteit en gezondheid. ‘Vraag mensen waar ze naartoe gaan als ze echt iets voor elkaar moeten krijgen. Een antwoord dat je zelden zult krijgen: naar kantoor'. Door schade en schande wijs geworden laten Fried en Heinemeier zien wat het desastreuze effect is van alle afleiding op de werkvloer en houden daarmee een pleidooi voor het afschaffen van vergaderingen, chatgroepen en gedeelde agenda's. Als remedie tegen de moderne aandoening van FOMO (fear of missing out) introduceerden de twee directeuren in Basecamp JOMO, the joy of missing out.
Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk is wat mij betreft een van de belangrijkste managementboeken van het jaar, omdat het op een concrete manier organisaties uitdaagt om op een significant andere manier naar hun bedrijfsvoering te kijken. Het laat zien dat fundamentele veranderingen in de omgang met je medewerkers niet ten koste hoeven te gaan van je succes en je winstgevendheid. Het boek is een vroege bevestiging van een trend die niet meer te stoppen is.
Over Wiemer Renkema
Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag.