
Lees verder
Gerco Rietveld was oprichter en directeur van het eerste inkoopadviesbureau in Nederland. Nu heeft hij zijn eigen adviespraktijk en is hij adviseur van de directie van Menzis. Eerder had Rietveld bancaire functies bij NMB Bank, gaf hij leiding aan het Concern Inkoopbedrijf van ING Groep en en werkte hij als adviseur bij het advies- en onderzoeksbureau Significant.
Meer over Gerco RietveldWinnaar van Managementboek van het Jaar 2010
Uit het juryrapport:
De keuze voor het winnende boek is ingegeven door de relatieve nieuwheid van het thema, de originaliteit en gedegenheid waarmee de auteur zijn onderwerp heeft uitgewerkt en de duurzaamheid en praktische waarde van de oplossingen die hij propageert. De auteur kan bogen op een jarenlange ervaring in het veld en heeft dit naar oordeel van de jury weten te vertalen in een aantal even vernieuwende als praktisch toepasbare aanbevelingen. De jury is zich bewust van het specialistische karakter van de thematiek, maar heeft uiteindelijk besloten dat dit de nominatie van managementboek van het jaar niet in de weg mag staan. Integendeel, juist vanwege het pleidooi om het specialisme een meer bedrijfsgenerieke invulling te geven, kondigt de jury met gepaste trots als managementboek van het jaar 2010 aan: het boek 'Inkoop – een nieuw paradigma' van Gerco Rietveld.
Over het boek
Inkoop maakt een ongekend snelle ontwikkeling door. Pioniers betreden ongebaande paden en ontdekken steeds nieuwe kansen. Inkoop, van oorsprong een ervaringsvak, komt ook conceptueel tot ontwikkeling. 'Inkoop - een nieuw paradigma' wil inkoop uit haar functionele isolement halen en tot een volwaardige partner in business laten uitgroeien.
Gerco Rietveld introduceert in zijn boek de businessgedreven inkoop als nieuwe generatie ter vervanging van de huidige, klassieke inkooppraktijk. Pleidooien hiertoe bestaan al lang, maar de weg daar naartoe is niet eerder beschreven.
Rietveld beschrijft een nieuw inkoopconcept. Organisaties moeten volgens Rietveld (kern)leveranciers integreren in de businessstrategie. De besturing van een organisatie - publiek of privaat - kan niet beperkt blijven tot de prestaties van de eigen organisatie. De prestaties van de toeleverketens maken daar een onlosmakelijk deel van uit.
Hoogste tijd om inkoop businessgedreven te maken en de business inkoopgedreven. Dit nieuwe inkoopconcept is 'verplichte kost' voor echte
inkoopleiders, maar minstens zo interessant voor managers die leiding geven aan inkoop, voor businessstrategen en voor managers die de kansen in de inkoopmarkt willen benutten om hun organisatie succesvoller en weerbaarder willen maken.
Dit boek richt zich op hen die richting en leiding geven aan inkoop. En op hen die onderweg zijn naar die positie. Wie meer van inkoop wil begrijpen, kan niet om dit boek heen.