Tom van der Meer (1980) is politicoloog en werkt als universitair hoofddocent Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.
Meer over Tom van der MeerWaardenloze politiek
Hoe de Nederlandse politiek de kunst van het conflict verloor
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789021489384Samenvatting
Het politieke midden heeft het belang van inhoudelijk politiek conflict verwaarloosd. Daardoor is het richtingloos, waardenloos en alternatiefloos geworden. De democratie is klemgeraakt tussen technocratie en populisme. Kunnen de middenpartijen zich nog bevrijden uit deze crisis?
Dit boek biedt een scherpe analyse van de Nederlandse politiek in de afgelopen decennia, en de Rutte-jaren in het bijzonder. In hun poging een zo groot mogelijke groep kiezers na te jagen, maakten middenpartijen zich juist inwisselbaar. Elf jaar lang namen zij hun toevlucht tot middencoalities. Op de grote politieke vraagstukken van onze tijd – van het Groninger gas tot stikstof en corona – vertrouwden deze opeenvolgende regeringen op technocratie. Het gevolg was dat een echte keus aan de kiezer werd ontnomen.
Tom van der Meer laat zien waarom juist deze alternatiefloze politiek een voedingsbodem gaf aan het succes van BBB, NSC en PVV in 2023.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 De Nederlandse politiek in vier paradoxen
3 De eerste laag van conflict: premiers, poppetjes, peilingen en politieke duiding
4 De tweede laag van conflict: tussen keuze en technocratie
5 De derde laag van conflict: waardenstrijd
6 Hoe vertrouwen in de politiek en onpartijdige instituties politiek werd
7 Het meest fundamentele conflict: de democratie zelf
8 Herpakt conflict
Dankwoord
Verder lezen
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan