Lees verder
Gyuri Vergouw is econoom, organisatieadviseur en toezichthouder. Hij is actief als managementconsultant en is een veelgevraagd spreker over managementvraagstukken in binnen- en buitenland. Vergouw heeft vele artikelen over management en het adviesvak gepubliceerd en is sinds 1997 als hoofdredacteur verbonden aan ManagementSite.nl.
Meer over Gyuri VergouwHet dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789024403851Samenvatting
Mensen zijn vreemde wezens, maar we lijken onszelf in gekte en irrationaliteit te overtreffen als we samenkomen in organisaties.
Terwijl wereldwijd wordt gezocht naar oprecht leiderschap, zien we in de media regelmatig dat leiders en managers er vooral op zijn gericht de eigen positie te versterken. Dat leidt tot zowel bewust als onbewust afwijkend gedrag dat ons blijft verbazen. Soms met positieve, maar vaker met grote negatieve gevolgen voor organisaties en de medewerkers.
Dit boek biedt een bonte verzameling van menselijk gedrag in al zijn facetten, van klokkenluiders tot het dodo-effect en van injaloetitis tot de trivialiteitswet van Parkinson. Vaak herkenbaar, soms pijnlijk, af en toe hilarisch, maar gelukkig ook met oplossingen vanuit de dagelijkse praktijk. Dit maakt gedragsverandering binnen organisaties, gericht op leiders en medewerkers met oprechte intenties, grijpbaar en concreet.
'Het dodo-effect' is een eyeopener voor managers, consultants en iedereen die zich regelmatig binnen organisaties beweegt.
Specificaties
Expertrecensies (5)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Gyuri Vergouw
Inhoudsopgave
1. De hofhouding
-De zonnekoning
-De hofnar
-De klokkenluider
-Roofridders en frontsoldaten
2. Oorlog en vrede
-Injaloetitis
-Angstcultuur
-De generatiekloof
-Rouwverwerking
-Organisatierot
3. De onzichtbare organisatie
-De Abilene-paradox
-De trivaliteitswet van Parkinson
-De paradox van Cobb
-Het Acapulco-syndroom
4. Trots en vooroordeel
-Het George Clooney-effect
-De voorkeur voor bevestiging
-De commitmentillusie
-Het dodo-effect
Epiloog
Literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan