Frans-Paul van der Putten (1970) is verbonden aan het Clingendael China Centre, onderdeel van het Nederlandse Instituut voor Internationale Betrekkingen ‘Clingendael’.
Meer over Frans-Paul van der PuttenDe wederopstanding van China
Van prooi tot wereldmacht
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789044641370Samenvatting
Geen enkel land ter wereld staat de laatste jaren zozeer in de belangstelling als China. De groeiende economische en politieke invloed van China betekent een terugkeer van het land als grootste economie ter wereld. Maar tegelijkertijd is de rol van China in de moderne wereld fundamenteel anders dan ooit tevoren.
'De wederopstanding van China' volgt de ontwikkeling van China’s rol op het wereldtoneel, vanaf de Opiumoorlog tot nu. Wat begon als een reactie op Europa’s koloniale invloed is geleidelijk veranderd in een streven van China om een leidende rol te spelen in de wereld.
China is steeds beter in staat de wereldorde te vormen, maar wordt zelf ook gevormd door de wereldorde. Frans-Paul van der Putten beschrijft hoe diepgeworteld en verreikend China’s ambitie is om mondiaal meer invloed te krijgen. Hij laat zien waar China’s prioriteiten en beperkingen liggen, en dat het land pragmatisch genoeg is om compromissen te sluiten wanneer dat nodig is. Het boek gaat ook in op de vraag wat dit alles betekent voor Europa, en hoe het kan reageren op de opkomst van China.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1 De schok (1840-1842)
2 Het ontwaken (1842-1912)
3 Eerste stappen op het wereldtoneel (1912-1925)
4 Bij de Grote Vier (1925-1943)
5 Tegen de supermachten (1943-1979)
6 Observeer en wacht af (1979-2008)
7 De confrontatie (2008-2020)
Epiloog
Noten
Illustratieverantwoordelijkheid
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan