Na zijn militaire carrière trad Fred in 1985 in dienst als een van de eerste marketingmedewerkers bij Oracle.
Meer over de auteursMarketing Sucks and Sales Too!
De ultieme relatietherapie voor marketing & sales
Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789090332383Samenvatting
Vanuit de perceptie van sales werkt marketing vaak niet. Ze begrijpen niet wat sales nodig heeft, met opmerkingen als: 'Die promoties zijn veel te gecompliceerd en eerlijk gezegd heeft de klant liever korting op het product' en 'De leads die we krijgen zijn van een stel niet-beslissers en ik heb het te druk om die op te volgen' tot resultaat. Kortgezegd: 'MARKETING SUCKS!'
Marketing op zijn beurt zegt: "Die @#% salesmensen snappen het gewoon niet! Waarom produceren we deze geweldige campagnes en content, met superstrakke salestools die niet gebruikt worden? Waarom pusht sales die promotie niet? Waarom volgen ze al die geweldige leads niet op? Eerlijk gezegd: SALES SUCKS! "
De relatie tussen marketing en sales is voor veel bedrijven een uitdaging. De samenwerking tussen de disciplines is vaak ver te zoeken, wat ervoor zorgt dat de uitgegeven (miljarden!) euro’s aan marketing niet altijd het verwachte resultaat opleveren, namelijk: nieuwe klanten.
De verwachtingen die marketing en sales hebben, ten aanzien van elkaar en het resultaat, kan enorm verschillen. Het gebeurt niet zelden dat marketing de gestelde doelen haalt en sales niet, of vice versa. Dit leidt doorgaans tot frustratie tussen de sales- en marketingteams. Die het succes van de onderneming niet ten goede komen, sterker nog: de ondergang kan betekenen.
In 'Marketing Sucks! (And Sales too!)' wordt de ingewikkelde relatie tussen marketing en sales onder de loep genomen, worden er handvatten gegeven voor het verbeteren van de samenwerking en wordt er met praktische, direct toepasbare modellen gezorgd voor een perfect aligned marketing en sales organisatie.
Laat de relatietherapie beginnen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Dimphy van Heusden
Inhoudsopgave
De invloeden op de relatie tussen marketing en sales 11
De veranderde relatie tussen marketing en communicatie 11
De veranderde relatie tussen marketing en de markt 13
De veranderde relatie tussen sales en de markt 16
De veranderde relatie tussen marketing en sales 17
Het Cartridge Marketing Model 19
Van markt naar klant – de afnemende rol van marketing en de toenemende rol van sales 22
De salescyclus – sales is niet langer een taak van sales alleen 22
De pre-salescyclus – het proces voordat er kansen kunnen worden gecreëerd 23
De salescyclus - laat de klanten maar komen 26
De post-salescyclus - practice what you preach 31
Case story - introductie op C-Level 34
Buyer journey, de reis die de markt aflegt richting aankoop 35
Buyer journey vs. Customer journey 37
Van funnel naar flywheel 38
Cartridges - de juiste tools in iedere fase 42
Marketing intelligence 45
Productmarketing 46
Branding 47
Demand creation 48
Sales enablement 48
Upsell en cross sell 49
Customer intimacy 49
Marketing & sales: de verloving 51
Relatie tot bedrijfsresultaat 51
Positie van marketing 52
Veranderende verhoudingen 53
Verschillende karakteristieken 54
Status quo 58
Gedefinieerde relatie 61
Sales playbook 62
Wat levert het op? 63
Het opstellen van de huwelijkse voorwaarden 65
Marketing en sales rhythm 66
Planning 67
De handshake 70
Stakeholders 75
Case story - less is more! 77
De dagelijkse praktijk 79
Marketing program framework 79
Marketing deployment 81
Channel enablement 84
Conciërge marketing 87
Verschil tussen conciërge marketing en traditionele outsourcing 89
Uitvoering van conciërge marketing 89
Case story - ik vind jullie een prachtig bedrijf 90
De gouden regels voor een gelukkig huwelijk 93
Vier fundamentele stappen voor marketing en sales alignment 93
Zorg voor een proces voor het maken van content 97
Deel marketingcampagnes met sales 97
Help om de expertise van jouw sales onder de aandacht te brengen 98
Maak jezelf (of een andere marketeer) beschikbaar voor gesprekken 98
Optimaliseer de bedrijfspresentaties en demo’s 98
Organiseer sales resources op één locatie 99
Afsluiting 101
Bronvermelding 102
Begrippenlijst 102
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan