Stijn Vanhoof is stafmedewerker Onderwijsontwikkeling bij Karel de Grote Hogeschool, praktijklector in de Educatieve master in de gedragswetenschappen van de KU Leuven en nascholer voor het secundair onderwijs.
Meer over de auteursFeedback in de klas
Verborgen leerkansen
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789401472166Samenvatting
- Hoe zorg je dat de leerling meer leert en jij minder verbetert?
- Waarom is werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?
- In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen?
Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback weinig of geen effect had op je leerlingen. Waar loopt het verkeerd?
'Feedback in de klas' brengt je naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak. Vertrekkend vanuit een helder kader en aan de hand van een eenvoudig vijfstappenplan, schenkt het boek je tal van mogelijkheden om het leren van je leerlingen te activeren. De vele praktijkvoorbeelden stellen je in staat om meteen in je klas aan de slag te gaan.
Dit boek heeft een duidelijke didactische en praktische insteek, en is toepasbaar op verschillende onderwijsniveaus. Wetenschappelijke ideeën worden concreet, doorleefd en tastbaar. Maak snel kennis met nieuwe werkvormen over feedback en ontdek zo extra leerkansen en mogelijkheden voor je leerlingen en jezelf.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Geert Speltincx
Inhoudsopgave
1 WAAR HET BIJ FEEDBACK OM DRAAIT 17
1.1 Onze definitie van feedback 19
1.2 Feedbackkader 28
2 HELDERE KWALITEITSVERWACHTINGEN 35
2.1 Actief werken met voorbeelden en gesprek over kwaliteit 40
2.2 Praktijksuggesties en werkvormen 57
3 FEEDBACK DIE DOET LEREN 73
3.1 Van feedback als eenrichtingsverkeer naar feedback als gesprek 77
3.2 Van feedback als eindpunt naar feedback als startpunt 84
3.3 Van feedback op taak en persoon naar feedback op taak, proces en zelfsturing 95
3.4 Van de leraar als feedbackgever naar de leerlingen ook als feedbackgevers en -zoekers 104
4 EEN VIJFSTAPPENPLAN VOOR FEEDBACK DIE DOET LEREN 111
4.1 Stap 1: Zorg voor heldere instructie en kwaliteitsverwachtingen 114
4.2 Stap 2: Bekijk het werk vluchtig en geef feedback 114
4.3 Stap 3: Laat leerlingen zichzelf feedback geven 121
4.4 Stap 4: Laat leerlingen elkaar feedback geven 126
4.5 Stap 5: Geef individueel en gedetailleerd feedback 138
6 FEEDBACK IN DE KLAS
5 FEEDBACKCULTUUR 147
5.1 Een school- of klascultuur is er overal en kun je sturen 149
5.2 Routines: bouwstenen van feedbackcultuur 151
5.3 Feedback als leerlijn: leer leerlingen feedback ontvangen en geven 155
5.4 Praktijksuggesties en werkvormen 156
NOG ENKELE TIPS OM HAALBAAR AAN DE SLAG TE GAAN 178
DANKWOORD 182
BRONNEN 184
EINDNOTEN 194
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan