Uit eigen ervaring weten we hoe ontzettend leuk en eervol het is om vanuit de betrekkelijk eenzame bezigheid van schrijven opeens volop in de spotlight te mogen staan. Trek daarom voor de spannende prijsuitreiking je mooiste pak of jurk aan. Feest, zing en dans tot de vroege ochtend. En zorg dat je de weken die volgen fris en alert kunt reageren op alle telefoontjes, mails en social media berichten en verzoeken. Want het winnen van deze prijs is niet slechts een erkenning voor het boek dat je hebt geschreven. Het kan ook het begin zijn van… ja, van wat jij er uit zou willen halen. Met de juiste aandacht maak je van de winst een overgangsritueel.
Een van de functies van een ritueel is het in de spotlights plaatsen van datgene wat er cultureel gezien echt toe doet. En jouw ideeën doen er dus echt toe. Een ritueel maakt van het alledaagse iets buitengewoons. Van een moment een bezield moment. Als je het winnen van de prijs optimaal wilt benutten, zorg dan dat je dit ritueel in je eigen marketing, activiteiten en communicatie ten volle benut. Een aantal tips vanuit de antropologie om jouw overwinning nog meer voor je te laten werken.
- Wees de magiër van je eigen ritueel. Geef het buitengewone een plek en bewerkstellig een overgang. Door actief gebruik te maken van je nieuwe titel ‘winnaar Managementboek van het Jaar 2017’.
- Benut het momentum; rek de magisch tijd een beetje op. Schrijf artikelen en blogs naar aanleiding van de prijs, geef interviews, klim als je daarvan houdt een podium op.
- Raak het hart. Bedank, zweep op, wees stil, sluit aan. Laat alles mooi en kloppend zijn, in wat je zegt en hoe je het zegt.
- Own your new rank; je bent nu een winnaar. Wees niet te bescheiden. Wees trots op de prijs en vertel het aan anderen.
- Verwantschap; wie moet je betrekken en bedanken. Zoek contact met iedereen die op de een of andere manier bij de totstandkoming van je boek betrokken is geweest. Deel het plezier van de winst met hen.
En vergeet niet, een overgangsritueel kent drie fasen. Allereerst de separatie of vernietiging van het oude. Neem afscheid van je anonimiteit en gebruik de 18e April als markering van oud en nieuw. Daarna volgt de liminaliteit of het ‘ondertussen’, een tijd waarin je kunt gaan zoeken naar wat deze nieuwe titel voor jou betekent. Probeer dingen uit, oefen nieuwe vaardigheden, luister naar verhalen van anderen, creëer een voor jou passende winnaars-identiteit. Her en der zullen dingen mislukken, krijg je kritiek, jaloerse opmerkingen. Het is een tijd van leren, met vallen en opstaan. Wellicht ga je afscheid nemen van enkele vrienden, klanten en collega’s. Pijnlijk, maar daar komen nieuwe contacten voor terug. Als je deze sprong wilt en durft te wagen althans. En dan volgt ten slotte de fase van hereniging of re-integratie, waarin je vol vertrouwen en rust je nieuwe status en sociale positie inneemt. Dit kan, afhankelijk van de intensiteit van de leercurve die je induikelt, na een paar weken tot een jaar zijn.
Met veel liefde en dankbaarheid kijken wij terug op een enerverend jaar vol vernieuwing en verandering. Wij wensen jou het aller allerbeste toe. Dat het winnen van de prijs het begin inluidt van wat jij graag zou willen.
Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Spreker. Chief van de Academie voor Organisatiecultuur. Auteur van De Corporate Tribe. Op 22 juni 2017 spreekt is zij keynote op het seminar 'Nieuw leiderschap'.
Drs. Jitske Kramer is corporate antropoloog. Spreker. Chief van de Academie voor Organisatiecultuur. Auteur van de boeken De Corporate Tribe, Wow! Wat een verschil en Deep Democracy.
De Corporate Tribe werd vorig jaar bekroond tot Managementboek van het Jaar.
De Shortlist voor 2017 is inmiddels bekend!
Over Danielle Braun
Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Spreker. Directeur van de Academie voor Organisatiecultuur. Auteur van de Corporate Tribe (Managementboek van het Jaar 2016), Building Tribes, Patronen en Da's gek.