Wennen aan wenden is geschreven door Marilijn Boumeester, in het dagelijks leven strateeg en coach met een focus op het gebied van (merk)positionering en verandering. ‘Dit is een gek boek, althans dat lijkt zo. Het past overal en nergens bij.‘ Het zijn de eerste woorden van de auteur en die zetten je als lezer meteen op scherp. Hoezo gek? De schrijfster geeft er wel een reden voor, want dat gekke, dat hoort natuurlijk ook voor een boek dat gaat over kantelen, tuimelen, loslaten en bewustwording - voor iedereen die wil leren om te veranderen of die door de omstandigheden zich wel móét aanpassen. Zo'n brede opzet is volgens de auteur nodig omdat wendbaarheid een containerbegrip is en een brede contextuele uitleg nodig heeft.
Een gek boek is Wennen aan wenden niet, maar het is ook geen doorsnee managementboek. Het gaat over toekomstbehendig worden in werk en leven door je omgevingsbewustzijn te gebruiken. Dat begint bij breed observeren. Dus daagt de auteur je graag uit om vanuit de vuurtoren te kijken en te zien wat de horizon biedt. Het gaat niet zozeer over veranderen, maar vooral over de vraag hoe je jezelf iedere keer weer opnieuw positioneert in een snel veranderende wereld. Want het leven is niet maakbaar, maar je kunt wel leren anticiperen. Daarin moet iedereen zijn en haar eigen weg vinden want een standaardoplossing is er niet.
De auteur neemt je in Wennen aan wenden aan de hand mee, meanderend op weg naar meer toekomstbehendigheid in zowel het zakelijke als persoonlijke leven. Meanderen, een woord dat de auteur graag gebruikt en dat in overdrachtelijke zin zoveel betekent als langs een kronkelende weg door het landschap reizen. Dus passeren in het boek verschillende thema's de revue zoals de impact van globalisering op ons leven, de invloed van onzekere omgevingen, bewustwording van je eigen aandeel in systemen, het belang van keuzecriteria en je eigen waarden, de belangrijke rol van merken, waarden en verhalen en hoe ze helpen om te wenden, je los maken van plicht en boete en het inrichten van een eigen toekomst. Tijdens de reis komen de verschillende rollen van mensen in werk en leven aan bod, zoals die van werknemer, collega, partner, gezinslid en deelnemer aan de samenleving. De thema's worden afgewisseld met verhalen en ervaringen van ondernemers en professionals met een wendbare mindset uit allerlei sectoren. Toekomstbehendig worden betekent klein beginnen, een ondernemende houding, initiatief nemen, twijfel als raadgever, bewust zijn van je leef- en werkomgeving en de signalen om je heen en met de ‘pootjes in de klei'.
Interessant zijn ook de bespiegelingen over wendbaar onderwijs (hoe ziet de school van de toekomst eruit?), maatschappelijke wendbaarheid (wat is de impact van de WEconomy?) en wendbaar werken (de schoenmaker die niet bij zijn leest bleef). Waarbij we volgens de auteur heel anders moeten kijken naar begrippen als vlijt, vooruitgang, productiviteit en groei. Al reizende kom je bekenden tegen zoals de watervalmetafoor (wendbaarheid impliceert dat het altijd stroomt en dat niets hetzelfde blijft), de VUCA-wereld (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiquity) met effecten op verschillende niveaus (meta, macro, meso en micro), participatief leiderschap, systeemtheorie en deep democracy.
Aan het eind van ieder hoofdstuk vind je een aantal prikkelende vragen voor reflectie met conclusies over wat wendbaarheid is. Ze helpen je o.a. bij het beantwoorden van de vraag: hoe wendbaar ben ik zelf? De reis door het boek maakt duidelijk dat wendbaarheid een veelkoppig monster is. Gelukkig vinden we tot slot een handig overzicht van alle 54 conclusies uit voorgaande hoofdstukken. Samen geven ze het begrip wendbaarheid handen en voeten. Met intrigerende quotes zoals ‘Wendbaarheid is meer doen voor minder en toch vrijheid kunnen ervaren' en ‘Wendbaarheid is de continue dynamiek tussen twee onverenigbare werelden, dat wat zekerheid biedt en dat wat onzeker is en blijft.'
Wennen aan wenden is een stevig boek van 280 pagina's. Voorzien van foto's die door de auteur zelf zijn geschoten. Het boek is volgens de auteur een landschapsschets over een veranderend werkend bestaan en de continue veranderende mens. Het boek leest als een inspiratiegids op weg naar meer toekomstbehendigheid. Met een mix van uiteenlopende bespiegelingen, interviews, verhalen, opdrachten en stellingen. Waarbij het ene kronkelige weggetje wat boeiender en praktischer is dan het andere. Het vraagt soms doorzettingsvermogen en je hebt kans dat je een enkele keer verdwaalt in het soms overweldigende landschap. Verandering is de enige constante zoals ook Dichtwater in het boek constateert: ‘Vroeger was het anders en dat is ook maar beter want anders wat het vroeger en dan vlot het voor geen meter'. Dus blijven wenden, wen er maar aan.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.