Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Fanstrategie - 'Een goede basis'

Bekend maakt bemind en bemind worden bedrijven door fans. Échte superfans, ambassadeurs of hoe je ze ook wilt noemen. Van die enthousiastelingen die maar wat graag vertellen waarom ze zaken met je doen en jou aanraden om daar ook voor te kiezen...

Daniëlle de Jonge | 29 maart 2021 | 3-4 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

Maar goed, voor dat klanten je beminnen is het dus zaak om bekend te zijn als hét merk waar ze bij willen horen. Dat doe je met een sterke strategie waarbij de kern draait om persoonlijke aandacht. Kijk en daar gaat mijn hart dan meteen sneller van kloppen, want over onderscheidende klantgerichtheid schreef ik zelf ook een boek (Human2Human, red.). Het laat zich raden dat ik dus met veel nieuwsgierigheid het boek Fanstrategie van Wil Michels ben gaan lezen, het voelt toch een beetje als gelijkgestemden onder elkaar. Dat bleek zo te zijn en ik vertel je graag waarom ook jij dit boek wilt lezen om meer fans te mogen verwelkomen.

Hoewel de meeste artikelen, vlogs en podcasts van mijn hand een bijzonder praktische insteek hebben, ligt er natuurlijk wel een theoretische grond onder. En precies dat laatste vind je terug in het boek Fanstrategie. Een gedegen theoretisch kader zelfs, want je wordt stap voor stap meegenomen in het neerzetten van de strategie die je gaat helpen om op te vallen in de markt. Denk aan: het haarscherp krijgen van de kernwaarden waar je voor staat, doelgroepkeuze en feilloos weten waarom je doet wat je doet en wat dat bijdraagt voor anderen. Belangrijke zaken om op orde te hebben, wat ze zorgen voor herkenbaarheid bij de mensen die jij straks tot je fanbase mag rekenen. Aan de psychologische achtergrond van fans en de beïnvloedingsprincipes - van Cialdini, wie kent ze niet?! - besteedt Michels ook aandacht.

Heb je de basis eenmaal op orde, dan is het goed meer inzicht te hebben in de soorten fans en fans-to-be. Iedereen kronen tot ambassadeur is onmogelijk, je focus richten op de ‘gewone' fans en de volgers die fans kunnen worden is minstens zo belangrijk en leuk om te doen. Michels geeft dit weer in een handige matrix waarbij de groepen worden ingedeeld in hun mate van betrokkenheid en actief fanschap. Het is sowieso al eens heel interessant om je klantenbestand - of een deel daarvan als het er erg veel zijn - in deze matrix te voegen en te kijken hoe de verdeling is. Dan weet je meteen waar je je als eerste op gaat richten. En over dat richten op gesproken: een aantal hoofdstukken gaat daar op in. Op hoe je de verlangens van klanten in kaart brengt met een ‘empathy map' en een ‘painstorm'. Op hoe je content voor je laat werken en daarmee bouwt aan een eigen fancommunity. En op de roadmap die stap voor stap jouw fanstrategie vormgeeft. Interessant en om zeker iets mee te doen: de roadmap is er voor zowel de externe fans - klanten dus - als interne fans. Immers, jij en jouw collega's zijn óók fans van het merk waar je voor werkt. Anders zou je wel iets anders gaan doen, toch?

Michels heeft een motiverende schrijfstijl, waardoor Fanstrategie vlot leest. Gaandeweg krijg je zicht op wat er zoal komt kijken bij een grondige fanstrategie en word je uitgenodigd om er mee aan de slag te gaan. Deze basis gaat je zonder twijfel helpen om het goed neer te zetten bij jouw bedrijf. En dan vervolgens de vruchten plukken door er een praktische invulling aan te geven!

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden