Wie is er niet druk met verdere digitalisering om de klantbeleving te verbeteren en waarde toe te voegen aan de organisatie? Toch blijkt realisatie van digitale transformatie vaak een uitdaging. Hoe dat komt? Volgens Lanting zijn er meerdere oorzaken denkbaar, die hij in zijn boek faalfactoren noemt. Per faalfactor gaat hij de diepte in wat hij daarmee bedoelt, geeft hij onderbouwing met praktijkcases en wetenschap en legt uit hoe het anders en beter kan.
Dit is het tiende boek van Lanting die naast schrijver ook spreker en veranderstrateeg is. Bij het lezen van de titel Uit het transformatie moeras zinkt de moed je misschien in de schoenen. Niet doen! Lanting weet ook dit keer te boeien en een invalshoek te kiezen waardoor je graag verder leest. Het is eenvoudiger om een checklist uit te werken hoe het moet, dan heel gedetailleerd uit te leggen welke valkuilen er zijn aan de hand van praktijkvoorbeelden om vervolgens inzicht te geven in hoe het ook anders kan. Dat maakt dit boek voor mij veel waardevoller. Je krijgt inzicht in hoe anderen het doen en wat ze daar van hebben geleerd. Daarbij kiest hij voor voorbeelden van toonaangevende bedrijven zoals Stena Line, Nokia, Philips, Transavia en PostNL en vele andere bedrijven. Sommige managers van bedrijven heeft hij persoonlijk gesproken, bij anderen maakt hij gebruik van gepubliceerde artikelen.
In het boek spreekt Lanting over ‘faalfactoren’, redenen waarom digitale transformaties minder succesvol lopen dan gepland. Die faalfactoren werkt hij uit aan de hand van praktijkcasus en wetenschappelijke inzichten. Ik vond het prettig dat hij per faalfactor ook een visuele samenvatting heeft gemaakt waardoor je het boek eenvoudig kunt scannen en de kern eruit kunt halen. Hij gebruikt voor de faalfactoren mooie namen als ‘Bad Karma’ en ‘Grote mond en slappe knieën’ die hij vervolgens verder uitwerkt. Niet alleen het probleem en de knelpunten zijn gedetailleerd beschreven, ook is er uitgebreid aandacht voor de oplossingsrichting.
Helemaal geen kanttekening dan? Jawel! In zijn boek stelt hij dat cultuur niet te veel aandacht moet krijgen, maar dat ‘het bieden van een veilig psychologisch klimaat’ (naar een citaat van Hans Strikwerda - Universiteit van Amsterdam) de sleutel tot succes is. Naar mijn mening is alleen veiligheid bieden nog geen garantie voor succes. Kansen zien en fact based durven en kunnen experimenteren zijn ook eigenschappen die binnen de organisatie aanwezig moeten zijn om digitaal te transformeren. Gelukkig brengt hij daar verder in zijn boek meer nuancering in aan. Het gaat immers om een beweging die je in gang zet binnen een organisatie waarbij mensen het snappen, kunnen, willen, durven en mogen. Met alleen veiligheid bieden, durven en mogen kom je er niet in mijn optiek.
Al met al een lezenswaardig boek dat je op een goede manier aan het denken zet en mooie handvatten biedt om succesvolle digitale transformaties aan te sturen. De volgende quote van Publilius Syrus (een Romeins schrijver uit de eerste eeuw voor Christus) uit het boek van Lanting geeft de onderbouwing waarom je dit boek moet lezen: ‘Het is goed om te leren wat je moet vermijden door het ongeluk van anderen te bestuderen.’
Over Simone Blokhuis
Simone Blokhuis is Customer Experience Manager bij Centraal Beheer Achmea.