Ik zeg het niet snel, maar u kunt nu beter stoppen met het lezen van deze recensie en direct het boek aanschaffen en lezen. Daar heeft u meer aan, ik ben namelijk meer dan enthousiast over dit boek. Natuurlijk is vertrouwen een open deur en de auteur weet in het boek nog meer deuren te openen, maar op een dusdanige wijze dat het handvatten worden. Eén daarvan is de relatie tussen vertrouwen, snelheid en kosten. Met snelheid wordt bedoeld het tempo waarin een bepaald proces zich voltrekt. Laag vertouwen geeft lage snelheid en hoge kosten. Hoog vertrouwen geeft hoge snelheid en lage kosten. Hoe simpel kan het zijn?
Kun je daar dan een boeiend boek mee vol schrijven? Ja absoluut, dik 300 pagina's zelfs, die je tot het eind zullen boeien. De strekking van vertrouwen gaat ver, verder dan je dat in eerste instantie zou vermoeden. Om een actueel voorbeeld te noemen; ga maar eens na wat één van de oorzaken is van de huidige financiële crises. Een gebrek aan vertrouwen in de banken leidt tot dramatische taferelen. De overheid moet ingrijpen om dit enigszins terug te brengen. De garantie die ze bieden is eigenlijk een geborgd vertrouwen.
Het vertrouwen van de consument leidt tot een groeiende economie. Maar ook een merk staat of valt met een vertrouwenbasis. Zie wat er met een merk gebeurt indien het vertrouwen wordt ondermijnd. En ook voor managers is vertrouwen een basis voor succes of een oorzaak voor falen. Succesvolle teams stralen door zelfvertrouwen succes uit. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Stephen M.R. Covey weet dergelijke zaken in het juiste perspectief te plaatsten en heeft zijn boek op een logische wijze ingericht. Hij gaat hierbij uit van cirkels. De eerste en tevens de binnenste cirkel is die van het vertrouwen in jezelf, waarbij het draait om integriteit, intenties, capaciteiten en resultaten. In de tweede cirkel gaat het om dertien gedragingen in relatievertrouwen. Als buitenste cirkel gaat de auteur in op organisatie-, markt-, en maatschappelijk vertrouwen.
Met het volste vertrouwen beveel ik dit boek aan. Ten eerste aan iedere marketeer, want vertrouwen zou wel eens het bindmiddel kunnen zijn tussen alle marketinginstrumenten die je wilt inzetten. Maar ook aan iedere manager: vertrouwen maakt de afstand tussen u en uw medewerkers korter en eenvoudiger. Vertrouw erop, LEES het!
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.