In zijn boek introduceert Sinek een alternatief voor manipulatie. Hij brengt de Gouden Cirkel onder onze aandacht, een concept dat geïnspireerd is op de gulden snede - een eenvoudige wiskundige verhouding die wiskundigen, biologen, architecten, kunstenaars, musici en naturisten al sinds het begin der tijden fascineerde.
De Gouden Cirkel is opgebouwd uit drie cirkels. De buitenste cirkel is het Wat. De cirkel in het midden is het Hoe en de binnenste cirkel behandelt het Waarom. Bij het Waarom stellen we vragen als: wat is je doel, je motief, je geloof? Waarom bestaat je bedrijf? Waarom kom je 's morgens je bed uit? Wat Sinek adviseert, is om de Gouden Cirkel niet van buiten naar binnen te lopen, maar van binnen naar buiten. Dan krijg je heel andere reclameboodschappen. Denk maar aan Apple - zij maken reclame van binnen naar buiten.
De boodschap begint altijd met het Waarom. Als je van binnen naar buiten communiceert, presenteer je je Waarom als de reden om te kopen en dient je Wat als het tastbare bewijs van die overtuiging.
Sinek laat in zijn boek zien waarom het Waarom belangrijk is en waarom het zo goed voelt om daar eerst mee aan de slag te gaan. Hij laat dat zien aan de hand van een doorsnede van ons brein. Als een beslissing goed voelt, vinden we het moeilijk om uit te leggen waarom we deden wat we deden. Dat komt omdat het deel van ons brein dat onze besluitvorming aanstuurt niet ons taalvermogen aanstuurt. Dus dan hebben we de neiging om te gaan rationaliseren.
Aan de hand van Sineks uitleg komen we steeds dichterbij het Waarom. Hij vertelt over helderheid en gedisciplineerdheid. Maar ook over consistentie. Hoewel het boek van Sinek bol staat van de inkoppers (dat luisteren belangrijk is bij communicatie, etcetera), is het een boek dat fijn om te lezen. Het zorgt er voor dat we weer herinnerd worden aan het Waarom en het belang daarvan. Want als we ons herinneren waarom we ooit met het bedrijf begonnen zijn, komen veel succesfactoren vanzelf.
Sinek zegt: 'Stel dat elke organisatie begon met haar Waarom. Dan zouden beslissingen gemakkelijker te nemen zijn. De loyaliteit zou groter zijn. Vertrouwen in elkaar zou de gewoonste zaak van de wereld zijn.' Dat is de reden Waarom we dit boek moeten lezen en ermee aan de slag gaan.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.