Het vaststellen van de waarde van een bedrijf is een even essentieel als lastig proces. Zodra er sprake is van een aanstaande wijziging in stakeholders (belanghebbenden), moet voor alle betrokken partijen duidelijk zijn welke waarde er aan het bedrijf moet worden toegekend. In dat proces zijn grofweg zijn drie hoofdstromen te onderkennen; de market cap(italization), de technische / boekhoudkundige waarde waaronder het eigen vermogen, de marktwaarde op basis van vergelijkbare situaties (de comparables) en ten derde de netto contante waarde, zeg maar de toekomstige cashflow. Van deze drie overwegingen behandelt het boek 'Waardering' vooral de technische kant van de zaak. In deel 1 presenteren de auteurs een perspectief op waardering en het managen van aandeelhouders. Een leesbare en leerzame inleiding. Waarom waarde te waarderen, de waardemanager, basisprincipes van waardecreatie, 'cash is king' en andere uitgangspunten. Hoofdstuk 6 mag u niet overslaan. ´Het waarmaken van waarde´ beschrijft namelijk veel aspecten die van belang zijn bij het vaststellen van future cashflow, maar is niet uitputtend. Aan het slot van dit deel wordt nog een hoofdstuk gewijd aan fusies en overnames. Een beetje vreemde eend in de bijt. Buitengewoon relevant, maar dermate summier behandeld dat je er niet heel veel wijzer van wordt. Een stapsgewijze methode van ondernemingswaardering komt in deel 2 aan de orde. In tegenstelling tot het prettig leesbare deel 1 begint het boek hier het karakter van naslagwerk te krijgen - de auteurs noemen dit deel zelf een handboek. We vinden hier een algemene methode voor waardering, inclusief analyses en prognoses. Een klein feestje voor wiskundigen, statistici en econometristen. Deel 3 behandelt het waarderingsproces in bijzondere situaties, waaronder snelgroeiende bedrijven, ondernemingen met meerdere bedrijfsactiviteiten en cyclische ondernemingen. Met name dit deel lijkt aan actualiteit te hebben ingeboet. De Nederlandstalige versie van 'Waardering' dateert uit 2003. Een hoofdstuk als Dotcoms waarderen staat daardoor in een ander licht, net als waardering van bedrijven in opkomende markten. Dat laat onverlet dat er voldoende bruikbare inzichten zijn overgebleven. Als rode draad worden de hoofdstukken uit deel 2 afgesloten met een case Heineken NV over de periode 1993-1998. Hierin integreren de auteurs de begrippen van de waarderingspuzzel tot een alomvattend geheel. Het is jammer dat de case zou oud is, al maakt dat voor het leereffect niet zo heel veel uit. Wel aardig dat het boek dat overduidelijk vanuit Amerikaanse gezichtspunten (en voorbeelden) is geschreven, hiermee toch een beetje dichter bij huis komt.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.