In De corporate tribe beschrijven de auteurs een tocht langs verre, vreemde volkeren en helpen zij ons via dertig verhalen met een nieuwe bril te kijken naar organiseren en de eigen organisatie. Hun doel is ons op een prettige manier te verwarren met verschillende perspectieven op de werkelijkheid omdat die nieuwe invalshoeken aanreiken. Dit kan ons helpen los te komen uit onze ingesleten paradigma’s. De antropologie helpt begrijpen hoe mensen samen een cultuur vormen en hoe culturen op hun beurt mensen vormen. Om de dynamiek van organisaties te begrijpen, moeten we terug naar de belangrijkste bouwsteen van het construct organisatie: de mens. In dit geval is dat de mens als sociaal wezen. Organisaties bestaan uit groepen mensen, uit stammen met een eigen stamhoofd, rituelen en spelregels. Als we begrijpen hoe groepen mensen zich bewegen, kunnen we groepen beïnvloeden, veranderen en sturen. Dit is het vakgebied van de culturele antropologie. De toepassing daarvan op de organisatiewereld noemen Braun en Kramer corporate antropologie. Het vakgebied bij uitstek om de complexiteit van betekenisgeving, gewoonten en spelregels te onderzoeken, te duiden en te herijken. Corporate antropologie helpt te zien wat er zich werkelijk afspeelt in de dynamiek van de organisatie. Het eerste deel van het boek beschrijft hoe antropologen kijken naar het fenomeen cultuur en hoe zij culturen onderzoeken. Maar ook hoe wij vervolgens als corporate antropologen met die kennis en kunde aan de slag kunnen bij cultuurveranderingen binnen organisaties. In het tweede deel ligt de focus op relaties, want daarin gebeurt het. Hier leren we de dynamiek in groepen lezen, duiden en veranderen. Cultuur ontstaat namelijk in de ruimte tussen mensen. Het derde deel biedt een model om onderscheid te maken tussen vijf soorten cultuurveranderingen en de daarbij passende interventies. Een eerste kennismaking met De corporate tribe dwingt respect af. Het is een waanzinnig mooi vormgegeven boek, met prachtige foto’s uit verschillende culturen. De inzichten die de revue passeren, zijn misschien niet allemaal nieuw, maar het antropologische perspectief helpt wel degelijk om op een nieuwe manier te gaan kijken naar je eigen organisatie. Een waardevol boek dus.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.